Wie zijn wij?

De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel!

Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden ervaren ze soms stevige uitdagingen om hun leerlingen en hun eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten.

“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde. 

“Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien.

Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren met je doet en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg te starten bij muziekdocenten. Onze eigen kinderen groeien en bloeien door muziek en dat gunnen we echt ieder kind!

Inmiddels hebben we allebei de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo gevolgd en zijn we officieel Specialist Hoogbegaafdheid. Maar dat is voor ons niet bepaald het eindpunt, maar juist een start. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk maar heel weinig weet. In de praktijk zie je hoe ingewikkeld en intens het (kinder-) leven van een hoogbegaafde kan zijn en hoe moeilijk het soms is om daar verandering in te brengen zodat een kind lekker in zijn vel kan zitten en gewoon zichzelf kan zijn.

Wij hebben ons daarom als doel gesteld om kinderen, ouders en collega’s te helpen inzicht te krijgen in hoogbegaafdheid zodat alle hoogbegaafde kinderen de kans krijgen om gewoon zichzelf te kunnen zijn en zich beter te kunnen ontwikkelen. Laat elke hoogbegaafde stralen!

 

Wdw-AnneoverMarianne

Anne vertelt over Marianne:

Marianne is enorm geduldig en altijd de rust zelve. Ze kan niet alleen goed observeren, ze kijkt ook echt achter dat wat ze ziet.

Marianne heeft de scherpe blik van een adelaar. Ze overziet het geheel terwijl ze tegelijk kan inzoomen op details. Zo weet ze met ogenschijnlijk gemak tot de kern van een probleem door te dringen. Ondertussen houdt ze het overzicht vanuit haar paraplu-visie en brengt ze op een vanzelfsprekende manier structuur aan in iedere chaos die zich voordoet.

Elk kind wordt door Marianne serieus genomen omdat ze ziet wat er nodig is om stappen verder te komen. Marianne kent van zeer dichtbij het geploeter en geworstel, maar ook de rijkdom van de grote potentie van hoogbegaafden. Een kind voelt zich door haar onmiddellijk gezien en begrepen.

Trouwens, volwassenen weet ze ook precies te horen. En wanneer ze voelt dat er een opening is, schroomt ze niet om die te pakken. Die opening is voor haar het moment om precies dat aan te reiken (een opmerking, een vraag, een boekentip) wat er nodig is.

Bij Marianne kun je gewoon zijn wie je bent!

Marianne Heeres www.muziekopmaatzuidhorn.nl

Zoek je een coach voor je (hoog)begaafde kind? Zodat het lekker in z'n vel kan zitten, z'n talenten leert kennen en uitdagingen aan durft te gaan? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek en bekijk de website van Muziek op Maat Zuidhorn voor meer informatie.

Wdew-MarianneoverAnne

Marianne vertelt over Anne:

Anne is spontaan en zeer energiek. Ze weet voor elk probleem een creatieve oplossing te vinden. Naast een luisterend oor, voelt ze goed en snel aan wat je bedoelt. Een gesprek gaat daardoor vaak meteen de diepte in. Ze heeft gevoel voor humor en schept graag een vrolijke en fijne sfeer.

Hoogbegaafdheid is haar niet vreemd. Haar hele gezin heeft er mee te maken en dat maakt dat ze super goed snapt en aanvoelt waar een hoogbegaafde mee worstelt én wat diegene nodig heeft. 

Bij Wijsjedeweg wordt Anne gedreven door haar motto:

“Het ware verhaal over hoogbegaafdheid moet de wereld in”

Hoogbegaafden hebben niet zomaar een makkelijk leven omdat ze hoogbegaafd zijn. De wereld om hen heen sluit vaak niet aan bij hun belevingswereld. Onbegrip ligt dagelijks op de loer en dat kan soms nare gevolgen hebben. 

Hoe mooi zou het zijn wanneer de wereld beter op de hoogte is van waar een hoogbegaafde mee bezig is en hoe hij of zij het leven ervaart? 

Anne zet zich vol overgave in om de kennis over hoogbegaafdheid te verspreiden. Dat doet ze bij Wijsjedeweg, bij haar celloleerlingen en eigenlijk bij iedereen die wil luisteren :-) 

Ze verbindt graag mensen en dat doet ze op een hele natuurlijke manier. Ze weet niet alleen haar leerlingen uit te dagen en via haar creativiteit aan te sporen, maar ook de deelnemers aan de webinars bij Wijsjedeweg.

Anne weet bij iedere hoogbegaafde een snaar te raken!

Anne Vos -van Dijk www.muziekvos.nl

Ik schrijf me in!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard