Wie zijn wij?

De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel!

Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden ervaren ze soms stevige uitdagingen om hun leerlingen en hun eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten.

“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde. 

“Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien.

Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren met je doet en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg te starten bij muziekdocenten. Onze eigen kinderen groeien en bloeien door muziek en dat gunnen we echt ieder kind!

Inmiddels hebben we allebei de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo gevolgd en zijn we officieel Specialist Hoogbegaafdheid. Maar dat is voor ons niet bepaald het eindpunt, maar juist een start. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk maar heel weinig weet. In de praktijk zie je hoe ingewikkeld en intens het (kinder-) leven van een hoogbegaafde kan zijn en hoe moeilijk het soms is om daar verandering in te brengen zodat een kind lekker in zijn vel kan zitten en gewoon zichzelf kan zijn.

Wij hebben ons daarom als doel gesteld om kinderen, ouders en collega’s te helpen inzicht te krijgen in hoogbegaafdheid zodat alle hoogbegaafde kinderen de kans krijgen om gewoon zichzelf te kunnen zijn en zich beter te kunnen ontwikkelen. Laat elke hoogbegaafde stralen!

 

Wdw-AnneoverMarianne

Anne vertelt over Marianne:

Marianne is enorm geduldig en altijd de rust zelve. Ze kan niet alleen goed observeren, ze kijkt ook echt achter dat wat ze ziet.

Marianne heeft de scherpe blik van een adelaar. Ze overziet het geheel terwijl ze tegelijk kan inzoomen op details. Zo weet ze met ogenschijnlijk gemak tot de kern van een probleem door te dringen. Ondertussen houdt ze het overzicht vanuit haar paraplu-visie en brengt ze op een vanzelfsprekende manier structuur aan in iedere chaos die zich voordoet.

Elk kind wordt door Marianne serieus genomen omdat ze ziet wat er nodig is om stappen verder te komen. Marianne kent van zeer dichtbij het geploeter en geworstel, maar ook de rijkdom van de grote potentie van hoogbegaafden. Een kind voelt zich door haar onmiddellijk gezien en begrepen.

Trouwens, volwassenen weet ze ook precies te horen. En wanneer ze voelt dat er een opening is, schroomt ze niet om die te pakken. Die opening is voor haar het moment om precies dat aan te reiken (een opmerking, een vraag, een boekentip) wat er nodig is.

Bij Marianne kun je gewoon zijn wie je bent!

Marianne Heeres www.muziekopmaatzuidhorn.nl

Zoek je een coach voor je (hoog)begaafde kind? Zodat het lekker in z'n vel kan zitten, z'n talenten leert kennen en uitdagingen aan durft te gaan? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek en bekijk de website van Muziek op Maat Zuidhorn voor meer informatie.

Wdew-MarianneoverAnne

Marianne vertelt over Anne:

Anne is spontaan en zeer energiek. Ze weet voor elk probleem een creatieve oplossing te vinden. Naast een luisterend oor, voelt ze goed en snel aan wat je bedoelt. Een gesprek gaat daardoor vaak meteen de diepte in. Ze heeft gevoel voor humor en schept graag een vrolijke en fijne sfeer.

Hoogbegaafdheid is haar niet vreemd. Haar hele gezin heeft er mee te maken en dat maakt dat ze super goed snapt en aanvoelt waar een hoogbegaafde mee worstelt én wat diegene nodig heeft. 

Bij Wijsjedeweg wordt Anne gedreven door haar motto:

“Het ware verhaal over hoogbegaafdheid moet de wereld in”

Hoogbegaafden hebben niet zomaar een makkelijk leven omdat ze hoogbegaafd zijn. De wereld om hen heen sluit vaak niet aan bij hun belevingswereld. Onbegrip ligt dagelijks op de loer en dat kan soms nare gevolgen hebben. 

Hoe mooi zou het zijn wanneer de wereld beter op de hoogte is van waar een hoogbegaafde mee bezig is en hoe hij of zij het leven ervaart? 

Anne zet zich vol overgave in om de kennis over hoogbegaafdheid te verspreiden. Dat doet ze bij Wijsjedeweg, bij haar celloleerlingen en eigenlijk bij iedereen die wil luisteren :-) 

Ze verbindt graag mensen en dat doet ze op een hele natuurlijke manier. Ze weet niet alleen haar leerlingen uit te dagen en via haar creativiteit aan te sporen, maar ook de deelnemers aan de webinars bij Wijsjedeweg.

Anne weet bij iedere hoogbegaafde een snaar te raken!

Anne Vos -van Dijk www.muziekvos.nl

Ik schrijf me in

Heb jij ook 'een Karlijn' op les?

06 maart 2023

 

“Maar zo kan het OOK hoor!!!” 

 Karlijn (6 jaar oud) speelt 5 maanden blokfluit. We doen een leuke Ragtime. Het gaat goed, we swingen de pan uit samen. Dan ineens draait ze het kopstuk van haar fluit...

Ik ben meteen alert, want dit kan 2 dingen betekenen: of ze heeft er ineens genoeg van en vindt het tijd om de les te beëindigen, of er komt iets speciaals…

Nou, ik kan je vertellen: het werd iets speciaals! Ze speelt met dezelfde passie en muzikaliteit nogmaals de Ragtime, maar nu met haar hand onder het kopstuk... Met gemak zoekt ze de juiste toonhoogte. Een kind totaal in flow....

I ❤️ them…

 

Heb jij ook 'een Karlijn' op les?

En wil je meer weten over hoe je hoogbegaafde leerlingen in ‘flow’ kunt brengen tijdens jouw muzieklessen? Kom dan op 10 maart 2023 naar de webinar ‘Flow en meer…’.

Wil je liever eerst laagdrempelig kennis maken met WijsjedeWeg? Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je de de opname van de introductiewebinar ‘Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!’ bekijken voor slechts 15 euro (normaal 25 euro).

 

Wijsjedeweg-bannerhbweek23

Heb jij ook 'een Geert' op les?

05 maart 2023

 

‘Het is zo gezellig als je zo bent! Laat dat alsjeblieft ook eens bij anderen zien!’ zei ze.

Ze zette me aan het denken. Ze had het over Geert. 

Geert ‘is’ een spraakwaterval. Over vanalles wil hij vertellen. Voor we aan de muziekles beginnen laat ik hem lekker spuien en ik geniet van zijn sprankelendheid.

En Geert ‘is‘ ook nog anders. Toen ik hem voor het eerst op les had, kon ik echt niet vermoeden dat hij een heleboel tijd later zo’n gezellige prater zou zijn… Want zodra er iemand anders binnenkomt gaat zijn spraakwaterval uit. Dan zie ik opeens weer het kind voor me dat voor het eerst op les kwam: zo stil, zo observerend, zo serieus.

Met haar opmerking gaat ze (wie dan? Doet er niet zo toe) voorbij aan Geert zijn diverse uitingsvormen van ‘zijn’ en aan zijn eigen manier van veiligheid creëren. Want kennelijk kijkt Geert graag de kat uit de boom. Pas als hij zich veilig voelt komt hij los.

 

Heb jij ook ‘een’ Geert op les?

Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor dit kind kunt betekenen? Of hoe je hem nog wat beter kunt bereiken tijdens je les? Of wat voor verwachtingen je eigenlijk kunt hebben van hem?

Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg. Snuffel rond op deze website voor meer info.

Wijsjedeweg-bannerhbweek23

Heb jij ook 'een Sterre' op les?

04 maart 2023


‘Maar juf, dat KAN ik helemaal niet!‘

Les 1: Sterre probeert iets uit, iets wat ze nog nooit eerder gedaan heeft. En het lukt haar niet…. Voor het eerst van haar leven lukt iets niet in één keer. Ze begrijpt precies wat ik van haar vraag. Maar haar handen krijgen het niet meteen voor elkaar. Haar gezicht vertrekt, bijna kijkt ze al boos. 

Het is me meteen duidelijk dat de woorden ‘oefenen’ en ‘proberen’ haar onbekend zijn. En dat falen haar bijna fysiek pijn doet.

Op deze eerste les realiseer ik me dat ik alles uit de kast mag halen om haar door deze moeilijke ervaring heen te helpen. Van Sterre mag niks piepen, moet alles klinken, mag niks mislukken en fouten maken is vreselijk. Als er teveel niet lukt speelt Sterre voor clown.

Gelukkig wil Sterre heel graag muziek maken en houdt ze nu al van haar instrument. Bovendien is ze een doorzetter. Thuis oefenen lukt wel en trots laat ze op de tweede les zien wat ze inmiddels kan. Maar het hele scenario herhaalt zich bij de volgende leerstap. En de volgende, en de volgende. 


Heb jij ook ‘een’ Sterre op les?

Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor haar kunt betekenen? Hoe je haar toch een nieuwe uitdaging kunt gunnen, zonder dat je nou net teveel van haar vraagt? Hoe je kunt voorkomen dat ze faalangst gaat ontwikkelen? 

Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg.

Wijsjedeweg-bannerhbweek23