Van je verbazen over, naar meer begrip voor de motivatie van de slimme muziekleerling.
Zodat jij wat beter begrijpt wat er om kan gaan in dat hoofd van die (vermoedelijk) hoogbegaafde die muziek leert maken. Zodat jij er makkelijker voor kan zorgen dat jouw leerling of kind niet opgeeft. Zodat jullie allemaal meer plezier kunnen beleven aan muziek maken!
Stop met je te verbazen over het soms wonderlijke gedrag van deze slimme leerlingen en verdiep je in hoe een hoogbegaafde leert èn wat hem of haar motiveert. Er zal een wereld voor je open gaan!
Wat andere deelnemers over MuziekPlus zeggen:
“Erg fijn om dit zo gedetailleerd bewust te worden. Zowel bij mijn eigen kinderen als bij leerlingen kom ik er veel van tegen in de praktijk. Ben blij dat ik jullie inzichten erbij kan nemen om hun te begeleiden. Veel dank dus en tot de volgende keer! Daar verheug ik me al op!!” | "Ik vind de webinars echt heel leuk!! Jullie doen het heel goed met z’n tweeën. Heel leerzaam voor het lesgeven, maar voor mijzelf vallen er ook steeds meer puzzelstukjes op zijn plek!" |
Je hebt voor je gevoel alles al geprobeerd, maar soms weet je het echt even niet meer…
Je leerlinge (of dochter) speelt al 4 jaar een instrument. Ze is al best ver gevorderd, maar je bent er van overtuigd dat er nog veel meer in zit. Ze speelt echter altijd slordig, vaak veel te snel en heeft geen geduld om op dingen als houding of techniek te letten. Ze komt met plezier naar les, maar ze is ook best eigenwijs. Ze oefent alleen de muziekstukjes die ze al kan. Ze is niet gemotiveerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Hoe kan dat? Zo’n kind heeft toch alles in huis om nog beter muziek te leren maken? Het kind is toch slim genoeg?
Je verbaast je over hoe dit nou toch mogelijk is. Iedereen weet toch dat je moeite moet doen om iets te leren?
Muziek maken is GOUD waard, daar is iedereen het wel over eens. Maar voor die (vermoedelijk) hoogbegaafde is dat lang niet altijd zo vanzelfsprekend. Weerstand, gedoe, snel opgeven, hoe komt dat toch?
Waarom is dat oefenen toch zo lastig? Ze zijn toch zo slim? Dan snappen ze toch ook wat ze moeten doen om vooruit te gaan
En waarom lijkt die hoogbegaafde nou toch zo snel gefrustreerd te raken? Iedereen weet toch dat iets nieuws leren niet vanzelf gaat?
Stop met je te verbazen en neem een duik in de wereld van hoogbegaafdheid. Er is zoveel mogelijk om deze leerlingen succesvol te begeleiden! Als je maar weet hoe het werkt...
Wil jij ook weten hoe het werkt?
Nog een paar reacties van deelnemers:
“Heel erg bedankt voor alle webinars! Het was ontzettend leuk en leerzaam om te doen. Het heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven en het sloot tegelijkertijd ook heel goed aan bij mijn manier van lesgeven. In het begin dacht ik wat moeite te hebben met het feit dat het online was, maar gaandeweg vond ik dat eigenlijk heel prettig." |
“Dank jullie beiden voor de interessante webinars met dit actuele onderwerp!”
|
“Veel dank voor een zeer verhelderende inleiding. Ik schrijf mij graag in voor het vervolg!” |
MuziekPlus - ZILVER
In de online cursus MuziekPlus - ZILVER vertellen we je de onmisbare basiskennis over hoogbegaafd gedrag tijdens de muziekles. Daarnaast nemen we je mee in 2 van de 4 grote uitdagingen die een hoogbegaafde ervaart tijdens muziekles: leren leren en gemotiveerd blijven. Wat kan jij als begeleider doen om te helpen bij het oefenen en hoe kun je zijn of haar motivatie stimuleren.
Deze kennis biedt jou nieuwe en onverwachte perspectieven om met een frisse blik naar je leerling of je kind te kijken. Problemen hebben niet meer je focus, maar de oplossingen!
Hoe klinkt dat? Goed? Stap dan in!
Hoe werkt MuziekPlus - ZILVER?
Je krijgt, via de online leeromgeving van Wijsjedeweg, toegang tot 3 video's van ieder een uur:
Video 1
In de introductie video vertellen we je over de algemene kenmerken van hoogbegaafdheid en wat je kan signaleren tijdens de muziekles. Ook gaan we in op de relatie tussen hoogbegaafdheid en niet-helpend gedrag.
Deze kennis is onmisbaar bij de begeleiding van hoogbegaafden. Daarom raden we je aan deze video als eerste te bekijken.
Video 2
In de video Leren leren bouwen we voort op de basiskennis over hoogbegaafdheid. We kijken hierin specifiek naar de wezenlijk andere manier van leren van hoogbegaafden. Hoogbegaafde leerlingen kunnen goed nieuwe dingen onthouden en begrijpen snel wat de bedoeling is. Maar alleen 'begrijpen' is niet voldoende om een nieuw muziekstuk in de vingers te krijgen.
Wat houdt ‘leren leren’ voor een hoogbegaafde precies in?
Hoe werkt die beroemde leerkuil bij de muziekles?
Wat doe je als je hoogbegaafde leerling of kind uitdagingen niet aan durft te gaan?
Hoe zet je bij een hoogbegaafde het woord ‘oefenen’ in zijn woordenboek?
Video 3
Hoogbegaafde leerlingen vinden oefenen vaak niet leuk, het levert veel weerstand op want “dat is zoooo saai!” Motivatie is allesbehalve vanzelfsprekend, heel vaak is het “moetivatie”.
In de video De gemotiveerde leerling! gaan we in op vragen als:
Hoe hou je een leerling gemotiveerd om zijn potentiële talenten in te zetten?
Wat zijn goede / opbouwende complimenten?
Wat is het verschil tussen inzet en talent hebben?
Aan welke ‘knoppen’ kun je als docent draaien om de intrinsieke motivatie van je leerling te stimuleren? Zodat je leerling met plezier op les blijft komen?
Na het bekijken van deze 3 video's heb jij al flink wat gereedschap in handen om je (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling beter te begrijpen en te ondersteunen in zijn of haar muzikale leerproces. Je kunt je leerling of kind beter motiveren, je begrijpt waar de frustraties vandaan komen en je weet wat je concreet kan doen om je leerling of je kind uit de leerkuil te halen.
O&A
Naast deze 3 video's krijg je ook 1x toegang tot een Q&A waarin je al je vragen kunt stellen. De Q&A’s zijn live online. Je ontvangt een mail met de uitnodiging hiervoor. De actuele data vind je in de agenda op onze website.
Investering van 249,- voor 199,-
JA, IK SCHRIJF ME IN VOOR ZILVER!
Wat zeggen anderen nog meer:
“Vooral het besef dat hoogbegaafdheid zo'n impact - en vaak zelfs een belemmerende invloed - heeft op het leerproces. Daar was ik me nauwelijks van bewust. Jullie webinars zijn wat dat betreft echt eye openers geweest.” | “Wat doen jullie het leuk, ik geniet ervan, fantastisch stel samen!” |
Even voorstellen!
Wij zijn Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres en zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden hebben we soms stevige uitdagingen ervaren om onze leerlingen en onze eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten. De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel! |
|
“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde. | “Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien. |
Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren allemaal met je doet, en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg op te richten. In eerste instantie om ons verhaal te delen met collega muziekdocenten en nu ook voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Onze eigen kinderen groeien en bloeien enorm door muziek en dat gunnen we echt ieder kind. Muziek is GOUD waard voor hoogbegaafden! |
Veelgestelde vragen
Ik weet al veel over hoogbegaafdheid. Is deze cursus dan wel geschikt voor mij?
Wij denken wel :-). Maar als je twijfelt: neem eerst even contact met ons op via de mail .
Hoe gaat de betaling in zijn werk?
Na inschrijving ontvang je een factuur. Wanneer je deze hebt betaald, krijg je direct toegang tot de video’s. Alles wijst zich vanzelf!
Kan ik gespreid betalen?
Gespreide betaling is alleen mogelijk bij ZILVER en GOUD.
Kan ik de cursus nog annuleren wanneer ik me heb ingeschreven?
Als je je inschrijft, verplicht je je tot betaling. Wil je ons liever eerst even spreken voor je je inschrijft? Stuur dan een mail om een afspraak te maken.
Ik heb een aantal specifieke vragen over mijn kind. Kan ik die in de Q&A stellen?
Vragen stellen is altijd goed! Maar mocht het te persoonlijk zijn, dan kan je beter een coachingsgesprek met een van ons aanvragen. We helpen je graag.
Wanneer zijn de Q&A’s precies?
In de agenda op onze website vind je de actuele data. Maar houd ook goed je mailbox in de gaten. Je ontvangt daarin een uitnodiging van ons. We organiseren er meerdere. Je kunt zelf kiezen welke datum jou het beste uitkomt.
Nog een keer MuziekPlus - ZILVER op een rijtje:
Investering 199,-
Wacht…. ;-) Nog heel even dit…
Je inschrijven voor de cursus MuziekPlus - ZILVER is een mooie stap om succesvol om te leren gaan met je hoogbegaafde leerling of kind. Je zult al gauw verandering waar kunnen nemen. Maar...
Er is nóg veel meer kennis beschikbaar over dit boeiende onderwerp!
Dus: waarom zou je je beperken tot enkel zilver? :-)
Tip: lees eerst alles over MuziekPlus - GOUD en maak daarna je definitieve keuze!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal
Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?
Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.
Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is….
Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.
Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?
Zodat:
Wat denk je dan? Wat voel je dan?
Voel je een JA?
Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)
Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.
Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER
Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.
Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk.
Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.
Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:
En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!
Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?