Alle kennis over de hoogbegaafde muziekleerling overzichtelijk bij elkaar in één cursus.
Zodat jij begrijpt wat er allemaal omgaat in dat hoofd van die hoogbegaafde die muziek leert maken. Zodat jij ervoor kan zorgen dat je leerling of je kind niet opgeeft maar gemotiveerd blijft. Zodat jij hem of haar zo weet te begeleiden dat jullie allebei plezier kunnen beleven aan muziek maken!
Stop met je te verbazen over het soms wonderlijke gedrag van deze slimmerds en verdiep je in de vier grote uitdagingen van de hoogbegaafde die muziek leert maken. Er zal een wereld voor je open gaan!
Wat zeggen anderen over GOUD:
“Ik vond jullie webinar over hoogbegaafdheid in de lespraktijk ontzettend interessant! Wat mij inspireerde is dat je soms zo'n tegenstrijdig beeld kunt hebben van iemand die hoogbegaafd is maar die juist het tegenovergestelde laat zien: lui, ongemotiveerd, niet oefenen etc. Dat dat dus niet per se zo hoeft te zijn, maar dat er meer achter kan schuilen.” | “Grip krijgen op ongrijpbare leerlingen! Met de aanwijzingen en verdiepende lesstof van WijsjedeWeg leer je anders te kijken naar je leerlingen en haal je het beste uit hen, maar ook uit jezelf.” | “Ik vond alle sessies heel interessant en leerzaam. Ik wens jullie en het muziekonderwijs toe dat jullie ervaring en kennis breed verspreid mag worden. Ik heb alvast een collega getipt.“ |
“Super dank! Leuk om jullie te ontmoeten en fijne, waardevolle input.” | "Tof jullie webinar! Vooral de cirkels en de rekensom heel verhelderend en bruikbaar." |
Voor wie is MuziekPlus GOUD?
Je bent een goede, ervaren muziekdocent. Je bent nieuwsgierig en je wilt graag nieuwe dingen leren. Je hebt misschien al het een en ander over hoogbegaafdheid gehoord, maar je vindt het soms best lastig om met deze doelgroep om te gaan.
Of: je bent ouder van een of meer hoogbegaafde kinderen en je gunt je kind(eren) zo graag het plezier in muziek maken, maar oef…wat is soms een opgave om ze ‘aan de praat’ te houden!
Je ziet vanalles...
Kortom: je ziet naast potentie ook allerlei niet-helpend gedrag en vraagt je regelmatig af: waarom zo ingewikkeld?? ;-)
Want je weet: al dat niet helpende gedrag vormt een rem op de ontwikkeling van de muzikale potentie. Denk maar aan de leerlingen met podiumangst, of de kinderen die nooit thuis oefenen, of aan die slimmerds die geen enkele fout willen maken in de les en daarom stijf van de spanning achter hun instrument zitten...
Extra uitdaging dus voor zowel de muziekdocent als voor de ouders van hoogbegaafden!
Hoe ga je als muziekdocent nou het beste om met een hoogbegaafde leerling? En hoe help je als ouder je kind thuis het beste?
Een paar reacties op MuziekPlus:
“De webinars hebben mij geleerd om verder te kijken dan wat ik alleen aan de oppervlakte bij een leerling zie. Dat bepaald gedrag van een leerling kenmerkend kan zijn voor een hoogbegaafde leerling. Dat er veel vooroordelen over hoogbegaafdheid bestaan. Iets nieuws leren vond ik heel waardevol en de interactie met jullie en met de andere deelnemende muziekdocenten was heel leuk!” |
“Ik heb met volle teugen genoten! Veel dank voor jullie inzet en moeite om dit voor een groot muziekdocenten publiek toegankelijk te maken!!” | “Nogmaals ontzettend bedankt voor het inspirerende webinar" |
MuziekPlus - GOUD
In de online cursus MuziekPlus - GOUD vertellen we je ALLES over hoogbegaafd gedrag tijdens de muziekles. Je krijgt het gereedschap in handen om een hoogbegaafde op een ontspannen manier en in flow muziek te laten maken. Problemen hebben niet meer je focus, maar de oplossingen!
Dit weet jij na MuziekPlus - GOUD:
Na afloop weet jij hoe je een hoogbegaafde moeiteloos tot musiceren kunt bewegen.
Zo kan jij weer doen wat iedere muziekdocent of ouder het liefste wil: de leerling of je kind met plezier en ontspanning muziek laten maken.
Hoe klinkt dat? Ga jij ook voor GOUD?
Hoe werkt MuziekPlus - GOUD?
Je krijgt, via de online leeromgeving van Wijsjedeweg, toegang tot alle 5 video's van ieder een uur:
Video 1
In de introductie video vertellen we je over de algemene kenmerken van hoogbegaafdheid en wat je kan signaleren tijdens de muziekles. Ook gaan we in op de relatie tussen hoogbegaafdheid en niet-helpend gedrag.
Deze kennis is onmisbaar bij de begeleiding van hoogbegaafden. Daarom raden we je aan deze video als eerste te bekijken.
Video 2
In de video Leren leren bouwen we voort op de basiskennis over hoogbegaafdheid. We kijken hierin specifiek naar de wezenlijk andere manier van leren van hoogbegaafden. Hoogbegaafde mensen kunnen goed nieuwe dingen onthouden en begrijpen snel wat de bedoeling is. Maar alleen 'begrijpen' is niet voldoende om een nieuw muziekstuk in de vingers te krijgen.
Wat houdt ‘leren leren’ voor een hoogbegaafde precies in?
Hoe werkt die beroemde leerkuil bij de muziekles?
Wat doe je als je hoogbegaafde leerling of kind uitdagingen niet aan durft te gaan?
Hoe zet je bij een hoogbegaafde het woord ‘oefenen’ in zijn woordenboek?
Video 3
Hoogbegaafde leerlingen vinden oefenen vaak niet leuk, het levert veel weerstand op want “dat is zoooo saai!” Motivatie is allesbehalve vanzelfsprekend, heel vaak is het “moetivatie”.
In de video De gemotiveerde leerling! gaan we in op vragen als:
Hoe hou je een hoogbegaafde gemotiveerd om zijn potentiële talenten in te zetten?
Wat zijn goede / opbouwende complimenten?
Wat is het verschil tussen inzet en talent hebben?
Aan welke ‘knoppen’ kun je als docent draaien om de intrinsieke motivatie van je hoogbegaafde leerling te stimuleren? Zodat je leerling met plezier op les blijft komen?
Video 4
Hoogbegaafden worden vaak gezien als perfectionistische mensen. Het kan en moet altijd ‘beter’ lijken ze te vinden. Ook ogen ze snel faalangstig. In de video Perfectionisme en Faalangst gaat het over:
Waardoor ontstaat bij hoogbegaafden dat perfectionisme en die faalangst eigenlijk?
Wat zit er precies achter faalangst?
Hoe kun je perfectionisme ombuigen naar een kracht in plaats van iets dat lastig is?
Wat kan jij doen als docent zodat je leerling beter in z'n vel komt te zitten tijdens de muziekles? Tot hoever reikt de rol van een muziekdocent hierbij en wat kunnen ouders doen om hun kind te helpen?
Video 5
Tot slot kijken we in de video Executieve functies (de verzameling vaardigheden die je inzet als 'dirigent' van je leven) naar de a-synchrone ontwikkeling van een hoogbegaafde.
Hoe kan het toch dat superslimme mensen soms zo chaotisch zijn? Of nooit op tijd? Of elke les iets vergeten mee te nemen? Of…
Hoe help je een hoogbegaafde tijdens de muzieklessen op een effectieve manier om zijn of haar ‘chaos’ de baas te blijven? En wat kunnen ouders thuis doen?
O&A
Naast alle 5 video's krijg je ook 2x toegang tot de Q&A’s waarin je al je vragen kunt stellen. De Q&A’s zijn live online. Je ontvangt een mail met de uitnodiging hiervoor. De actuele data vind je in de agenda op onze website.
Investering van 499,- voor 399,-
Wat zeggen anderen nog meer over MuziekPlus:
“Met veel plezier en nieuwsgierigheid heb ik jullie serie van 5 webinars gevolgd. Het zet aan tot verder nadenken over het onderwerp hoogbegaafdheid en hoe als docent/ ouder/ begeleider bij de valkuilen te kunnen helpen. Alle kennis, die je daarbij kan vergaren, is meer dan welkom, want het is een lastige materie. Bovendien is er niet ‘one size fits all’ aanpak mogelijk. De hoogbegaafde heeft behalve kenmerk hoogbegaafdheid nog eindeloos veel andere unieke kenmerken en de situatie waarin deze hoogbegaafde zich bevindt is ook per persoon en per moment verschillend. Eindeloos ingewikkelde en interessante materie…. Zal ik waarschijnlijk mijn hele leven over blijven nadenken, zowel professioneel als als moeder. Dank voor de enorme hoeveelheid stof tot nadenken, die jullie me bezorgd hebben en de vele tips en handvatten om concreet toe te passen of te gebruiken in signalering en duiding van problematiek!!!” |
“Zo waardevol deze workshops en webinars. Ik hoop dat meer mensen er gebruik van zullen maken!” |
“Het is altijd fijn om jezelf te blijven verrijken met kennis. Ik vond het erg leerzaam, herkenbaar. Zowel bij leerlingen die ik in al die jaren gehad heb, als ook bij mijzelf in lichte mate. Ik vond ook dat jullie het goed presenteerden!” |
Even voorstellen!
Wij zijn Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres en zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden hebben we soms stevige uitdagingen ervaren om onze leerlingen en onze eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten. De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel! |
|
“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde. | “Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien. |
Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren allemaal met je doet, en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg op te richten. In eerste instantie om ons verhaal te delen met collega muziekdocenten en nu ook voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Onze eigen kinderen groeien en bloeien enorm door muziek en dat gunnen we echt ieder kind. Muziek is GOUD waard voor hoogbegaafden! |
Veelgestelde vragen
Ik weet al veel over hoogbegaafdheid. Is deze cursus dan wel geschikt voor mij?
Wij denken wel :-). Maar als je twijfelt: neem eerst even contact met ons op via de mail .
Hoe gaat de betaling in zijn werk? En kan ik gespreid betalen?
Na inschrijving ontvang je een factuur. Wanneer je deze hebt betaald, krijg je direct toegang tot de video’s. Alles wijst zich vanzelf!
Kan ik gespreid betalen?
Gespreide betaling is alleen mogelijk bij ZILVER en GOUD.
Kan ik de cursus nog annuleren wanneer ik me heb ingeschreven?
Als je je inschrijft, verplicht je je tot betaling. Wil je ons liever eerst even spreken voor je je inschrijft? Stuur dan een mail om een afspraak te maken.
Ik heb een aantal specifieke vragen over mijn kind. Kan ik die in de Q&A stellen?
Vragen stellen is altijd goed! Maar mocht het te persoonlijk zijn, dan kan je beter een coachingsgesprek met een van ons aanvragen. We helpen je graag.
Wanneer zijn de Q&A’s precies?
In de agenda op onze website vind je de actuele data. Maar houd ook goed je mailbox in de gaten. Je ontvangt daarin een uitnodiging van ons. We organiseren er meerdere. Je kunt zelf kiezen welke datum jou het beste uitkomt.
Nog een keer MuziekPlus - GOUD op een rijtje:
Investering 399,-
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal
Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?
Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.
Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is….
Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.
Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?
Zodat:
Wat denk je dan? Wat voel je dan?
Voel je een JA?
Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)
Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.
Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER
Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.
Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk.
Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.
Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:
En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!
Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?