MuziekPlus - BRONS


TegelBronsKleinVan je verbazen over, naar begrip voor het leren van de slimme muziekleerling. 
Zodat jij beter begrijpt wat er om kan gaan in dat hoofd van die (vermoedelijk) hoogbegaafde die muziek leert maken. Zodat jij er makkelijker voor kan zorgen dat jouw leerling of kind niet opgeeft. Zodat jullie allemaal meer plezier kunnen beleven aan muziek maken!
Stop met je te verbazen over het soms wonderlijke gedrag van deze slimme leerlingen en verdiep je in de basiskenmerken van hoogbegaafdheid tijdens de muziekles. Er zal een wereld voor je open gaan!

JA, DIT WIL IK!


Wat andere deelnemers over MuziekPlus zeggen:

“Ik wist niet dat er zoveel mensen hoogbegaafd zijn. En mijn beelden over hb-ers zijn veranderd. Ik weet nu hoe lastig leren is voor hb-ers. Ik dacht altijd dat zij juist heel snel en goed konden leren. Dat vind ik een heel verrassend inzicht. Nu herken ik ook meer in bepaald gedrag van leerlingen.” Dat was een heerlijk en leerzaam webinar. Dank jullie wel. De teksten waren duidelijk, zeker ook samen met de plaatjes, de opdracht van het tekenen leuk en verhelderend en nog leuker dat ie terugkerend was aan het eind. Alles werd mooi rustig gebracht, en dat is best pittig als er zo veel info is en zo veel leuks te vertellen. Ik vond ook de indeling en opbouw helder. Genoeg info, mooi ingekaderd en helder verteld op deze manier. Dank jullie wel.


Je snapt er niets van…. 

Eerst gretig, snel en vol passie, maar dan ineens lijkt dat te zijn verdwenen bij je leerling of je kind. Hoe kan dat? Het heeft toch alles in huis om lekker muziek te maken? Het is toch slim genoeg?

Je kind of je nieuwe leerling begint vol enthousiasme aan muziekles. Je merkt dat er een enorme vaart zit in zijn leerproces. Je voelt dat het een kind vol muzikaal talent is. Elke les sta je verbaasd over de ontwikkeling die het doormaakt. En ook thuis wordt er vol enthousiasme muziek gemaakt.

Maar na verloop van tijd merk je dat er iets verandert. De stijgende lijn lijkt te stoppen. Je kind (of je leerling) is opeens niet meer zo gemotiveerd. Je merkt dat hij ook niet of nauwelijks meer oefent. Zelf ga je haast opzien tegen de lessen, omdat het voelt als trekken aan een dood paard… 

Je verbaast je erover hoe dit toch mogelijk is, het begon allemaal zo goed…

Muziek maken is GOUD waard, daar is iedereen het wel over eens. Maar voor die (vermoedelijk) hoogbegaafde is dat lang niet altijd zo vanzelfsprekend. Weerstand, gedoe, snel opgeven, hoe komt dat toch?

Waarom is dat oefenen toch zo lastig? Ze zijn toch zo slim? Dan snappen ze toch ook wat ze moeten doen om vooruit te gaan?

En waarom lijkt die hoogbegaafde nou toch zo snel gefrustreerd te raken? Iedereen weet toch dat iets nieuws leren niet vanzelf gaat?

Stop met je te verbazen en neem een duik in de wereld van hoogbegaafdheid. Er is zoveel mogelijk om deze leerlingen succesvol te begeleiden! Als je maar weet hoe het werkt...

Wil jij ook weten hoe het werkt?
 

JA, DAT WIL IK!


Reacties op MuziekPlus

“Ik heb in elk geval genoten van de introductie, dank jullie wel! Altijd mooi om weer eens over dit alles te horen en nieuwe invalshoeken aangereikt te krijgen. Inspirerend vooral ook, om jullie zo enthousiast en  gemotiveerd over jullie passie te horen: het (beter) gaan zien van deze mooie, maar toch ook vaak kwetsbare kinderen, zodat ook zij kunnen bloeien en zich gelukkig kunnen voelen.” "De informatie die jullie delen in de webinars zijn gelukkig ook altijd helpend voor lessen aan niet-hoogbegaafde leerlingen!"

 

MuziekPlus - BRONS

In de korte online introductiecursus MuziekPlus - BRONS vertellen we je in vogelvlucht de onmisbare basiskennis over hoogbegaafd gedrag tijdens de muziekles. Daarnaast nemen we je mee in de manier van leren van een hoogbegaafde, de eerste van de vier grote uitdagingen.

Met de kennis uit de twee basisvideo's van MuziekPlus leer je met een frisse blik te kijken naar je leerling of je kind. Problemen hebben niet meer je focus, maar de oplossingen!

Hoe klinkt dat? Goed? Stap dan in!
 

JA, DAT WIL IK!


Hoe werkt MuziekPlus - BRONS?

Je krijgt toegang tot een gedeelte van de online leeromgeving van Wijsjedeweg met daarin 2 video's van elk een uur: een introductie over hoogbegaafdheid en de video over één van de vier grote uitdagingen voor hoogbegaafden: leren leren.

Video 1

In de introductie vertellen we je over de algemene kenmerken van hoogbegaafdheid en wat je kan signaleren tijdens de muziekles. Ook gaan we in op de relatie tussen hoogbegaafdheid en niet-helpend gedrag. 

Deze kennis is onmisbaar bij de begeleiding van hoogbegaafden. Daarom raden we je aan deze video als eerste te bekijken.

Video 2

In de video Leren leren bouwen we voort op de basiskennis over hoogbegaafdheid. We kijken hierin specifiek naar de wezenlijk andere manier van leren van hoogbegaafden. Hoogbegaafde leerlingen kunnen goed nieuwe dingen onthouden en begrijpen snel wat de bedoeling is. Maar alleen 'begrijpen' is niet voldoende om een nieuw muziekstuk in de vingers te krijgen.

Wat houdt ‘leren leren’ voor een hoogbegaafde precies in?
Hoe werkt die beroemde leerkuil bij de muziekles?
Wat doe je als je hoogbegaafde leerling of kind uitdagingen niet aan durft te gaan?
Hoe zet je bij een hoogbegaafde het woord ‘oefenen’ in zijn woordenboek?

Na het bekijken van de video’s Introductie en Leren leren heb jij het eerste gereedschap in handen om je (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling beter te begrijpen en te ondersteunen in zijn of haar muzikale leerproces. Je begrijpt waar de frustratie vandaan komt en je weet wat je concreet kan doen om je leerling of je kind uit die leerkuil te halen.

Q&A

Naast deze beide video's krijg je 1x toegang tot een Q&A waarin je al je vragen over de video’s kunt stellen. De Q&A’s zijn live online. Je ontvangt een mail met de uitnodiging hiervoor. De actuele data vind je in de agenda op onze website.

Investering 125,-

JA, IK SCHRIJF ME IN!


Wat deelnemers van MuziekPlus nog meer zeggen:

“Dit was mijn eerste kennismaking met jullie: Voor mij een warm bad. De problemen zijn heel herkenbaar en de oplossingen getuigen van veel inzicht en ervaring. Ik verheug me op de volgende!” Ik heb een tijdje geleden jullie webinar -ik wil het niet leren, ik wil het kunnen- ontvangen en bekeken en ben daar heel erg enthousiast over. Eigenlijk is dit precies waar ik naar op zoek ben, informatie over leerstructuren gekoppeld aan het muziekonderwijs.

 
Even voorstellen!

Wij zijn Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres en zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden hebben we soms stevige uitdagingen ervaren om onze leerlingen en onze eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten.

De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel!

IMG_1729“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde. IMG_1739“Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien.

Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren allemaal met je doet, en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg op te richten. In eerste instantie om ons verhaal te delen met collega muziekdocenten en nu ook voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Onze eigen kinderen groeien en bloeien enorm door muziek en dat gunnen we echt ieder kind. Muziek is GOUD waard voor hoogbegaafden!



IK GA ERVOOR!


Veelgestelde vragen

Ik weet al veel over hoogbegaafdheid. Is deze cursus dan wel geschikt voor mij?
Wij denken wel :-). Maar als je twijfelt: neem eerst even contact met ons op via de mail .

Hoe gaat de betaling in zijn werk? En kan ik gespreid betalen?
Na inschrijving ontvang je een factuur. Wanneer je deze hebt betaald, krijg je direct toegang tot de video’s. Alles wijst zich vanzelf!

Kan ik gespreid betalen?
Gespreide betaling is alleen mogelijk bij ZILVER en GOUD.

Kan ik de cursus nog annuleren wanneer ik me heb ingeschreven?
Als je je inschrijft, verplicht je je tot betaling. Wil je ons liever eerst even spreken voor je je inschrijft? Stuur dan een mail om een afspraak te maken. 

Ik heb een aantal specifieke vragen over mijn kind. Kan ik die in de Q&A stellen?
Vragen stellen is altijd goed! Maar mocht het te persoonlijk zijn, dan kan je beter een coachingsgesprek met een van ons aanvragen. We helpen je graag.

Wanneer zijn de Q&A’s precies?
In de agenda op onze website vind je de actuele data. Maar houd ook goed je mailbox in de gaten. Je ontvangt daarin een uitnodiging van ons. We organiseren er meerdere. Je kunt zelf kiezen welke datum jou het beste uitkomt.
 

Nog een keer MuziekPlus - BRONS op een rijtje:


Investering 125,-


IK SCHRIJF ME IN!


Wacht…. ;-) Nog heel even dit…

De kennis van MuziekPlus - BRONS is een belangrijke eerste stap om succesvol om te leren gaan met je hoogbegaafde muziekleerling of kind. Je zult al gauw verandering waar kunnen nemen. 

Maar er is meer, veel meer kennis en tools over dit boeiende onderwerp!

Dus waarom zou je je beperken tot deze basiskennis? :-)

Tip: lees eerst alles over de beide andere opties: ZILVER en GOUD en maak daarna je definitieve keuze!

Welkom ouders

19 juni 2024

 

Wdw-MCnotendop

Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?

Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.

Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is…. 

Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.

Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?

Zodat:

  • je het doolhof van je kind wat beter begrijpt
  • hoogbegaafdheid een gewoon woord kan worden als je met mensen in gesprek bent over je kind
  • je kind nog meer kan zijn wie hij is

Wat denk je dan? Wat voel je dan? 

Voel je een JA? 

Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)

Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.

Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder