Met kennis van hoogbegaafdheid
WijsjedeWeg wordt regelmatig benaderd door mensen die een muziekdocent zoeken met kennis van hoogbegaafdheid.
De muziekdocenten* op deze pagina hebben de hele cursus MuziekPlus gevolgd over hoogbegaafd en hoogsensitief gedrag tijdens de muziekles. Dat betekent dat zij nieuwsgierig zijn naar en bewust omgaan met het gedrag en de wensen van hun (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen.
Provincie | Instrument | Plaats | Naam | Website |
Groningen | Blokfluit | Zuidhorn | Marianne Heeres | Muziek op Maat Zuidhorn |
Blokfluit | Winschoten | Marianne Heeres | De Klinker | |
Cello | Marum | Anne Vos-van Dijk | Het KunstKwartier | |
Piano | Groningen | Hanne van den Broek | Hanne van den Broek | |
Piano | Leek / Zuidhorn | Petra Wielemaker | Petra Wielemaker | |
Piano | Lutjegast | Vera Kalsbeek | Vera Kalsbeek | |
Viool | Groningen | Saskia Rozeveld | Saskia Rozeveld | |
Friesland | Blokfluit | Beetsterzwaag / Heerenveen | Marianne Heeres | Ars Musica |
Cello | Beetsterzwaag / Heerenveen | Anne Vos-van Dijk | Ars Musica | |
Drenthe | Viool | Zuidlaren / Schipborg / Beilen / Westerbork | Saskia Rozeveld | Saskia Rozeveld |
Zuid-Holland | Dwarsfluit | Delft | Riette Beumer | Riette Beumer |
Viool | Den Haag | Liesbeth Bloemsaat-Voerknecht | Violeren | |
*Disclaimer: Wijsjedeweg is op geen enkele manier verantwoordelijk voor de kwaliteit van de lessen door genoemde docenten.
De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer stelt je vragen over:
Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.
Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)
Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal