Gratis Masterclass: 'De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop'

3-DSC_8266-kleinOver wat je absoluut moet weten als een hoogbegaafd kind naar muziekles gaat

Voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen is succesvol muziekles volgen geen vanzelfsprekende zaak. 

‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’ geeft je de basale kennis die je nodig hebt om je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind of leerling daarbij te kunnen begeleiden.

JA, IK WEET GENOEG, DIT WIL IK!


Herken jij het volgende?

Kind staat om de haverklap in de weerstand... geen zin, beetje boos, soms zelfs verdrietig of gefrustreerd...

“Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!”

Muziek maken is leuk, maar LEREN muziek maken? Help!!

Jij bent ouder van een (vermoedelijk) hoogbegaafd kind of je bent zijn muziekdocent. Je ziet zeer regelmatig ‘gedoe’ als het muziekinstrument uit de kast wordt gehaald.  En je merkt ook dat het niet altijd eenvoudig is om daar op een goede manier mee om te gaan:

Herkenbaar? Bij ons thuis kwam het allemaal voor ;-)

Voor ouders van hoogbegaafde kinderen en hun muziekdocenten is het niet altijd duidelijk waar dat gedrag precies vandaan komt:

De Masterclass  ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’ biedt jou helderheid!
In vogelvlucht vertellen we je de basale kennis die je nodig hebt als je (vermoedelijk) hoogbegaafd kind of leerling op muziekles zit.

Wanneer jij deze Masterclass hebt gevolgd:  

“Hadden wij dat nou allemaal maar eerder geweten...” verzuchten wij nog steeds weleens, “dat had een hoop stress en gedoe met onze kinderen gescheeld!"

Wij hebben een flinke opleiding gevolgd en daaruit hebben we voor jou alle noodzakelijke kennis samengevat en gekoppeld aan situaties rondom muziekles. Dus… Stop met je te verbazen en begraaf die strijdbijl met je kind. Neem een duik in de wereld van hoogbegaafdheid. Er is zoveel mogelijk om kinderen succesvol te begeleiden bij het maken van muziek!

Nieuwsgierig geworden?

Schrijf je dan in voor de GRATIS Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop' op 25, 27 of 28 september 2024.

JA, IK SCHRIJF ME IN!


Hoe meld je je aan voor de Masterclass?

Je kunt kiezen uit één van de volgende 3 data: 

Na aanmelding ontvang je per mail de Zoomlink van de Masterclass.

De masterclass duurt ca. 30 min. Daarna blijven we nog een kwartiertje online om een aantal vragen te beantwoorden. 

JA, IK SCHRIJF ME IN!


Wat anderen zeggen over ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop.’ 

“Wat een ontzettend mooie webinar weer! Met ongelooflijk veel stof om over na te denken, zeker met 2 HBkinderen in huis, waarop ik elke dag probeer in te tunen, maar wat zeker niet vanzelf gaat…. Dank weer!!!" "Ik vertel aan alle collega’s dat jullie een heel mooie, zeer leerzame, heldere cursus geven! En ik wens jullie er veel plezier en succes mee in de toekomst."
“Veel dank voor een zeer verhelderende inleiding. Ik schrijf mij graag in voor het vervolg!” “Ik vond alle sessies heel interessant en leerzaam. Ik wens jullie en het muziekonderwijs toe dat jullie ervaring en kennis breed verspreid mag worden. Ik heb alvast een collega getipt!”


Over onze missie

IMG_1729IMG_1739Wij zijn Anne&Marianne, muziekdocent en ouder van hoogbegaafde kinderen. Wij gunnen ieder hoogbegaafd kind de kans om een muziekdocent te treffen die kennis heeft over hoogbegaafdheid. Pas dan zal een hoogbegaafd kind zich veilig genoeg voelen om zich (muzikaal) te ontwikkelen. 

Daarnaast delen we onze kennis ook graag met ouders van hoogbegaafde kinderen, zodat zij hun kind(eren) beter kunnen begeleiden bij het leren muziek maken. 

Zo wordt muziekles GOUD waard voor iedere hoogbegaafde! 


Nog een keer alles op een rijtje:

Veelgestelde vragen:

Hoe lang duurt de Masterclass?
Ongeveer 30 minuten, daarna beantwoorden we nog ca. 15 min. een aantal vragen.

Ik kan genoemde data niet, maar wil wel graag de Masterclass volgen. Komt er een replay?
Jazeker! Meld je eerst aan voor een van de 3 genoemde data en je ontvangt vervolgens alle informatie over de replay. (De replay kost 9,-) 

Kan ik jullie tijdens de masterclass vragen stellen?
We kunnen ons voorstellen dat ons verhaal veel vragen oproept. Aan het einde van elke masterclass nemen we nog 15 min. de tijd om een aantal vragen te beantwoorden. Wil je graag dat jouw vraag wordt beantwoord? Stuur dan van tevoren een mail naar.

JA, IK SCHRIJF ME IN!

Een beetje troosten helpt niet

30 juni 2024

 

wdw-troosten

Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.

Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:

  • zou de muziek net iets te moeilijk voor hem zijn?
  • had hij geen zin om mee te doen, maar durfde hij dat niet te zeggen?
  • zou hij zich hier helemaal verloren voelen? In een onbekend gebouw tussen alleen maar onbekende mensen?
  • zou het misschien allemaal TE spannend zijn?

Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.

Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!

Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?

  • Ervaar jij ook zo’n zoektocht in het begeleiden van je hoogbegaafde kind?
  • Wil je meer achtergronden weten over waarom sommige kinderen zo snel van de kaart zijn?
  • Wil je weten hoe je ze kunt motiveren en hoe je kunt werken aan succeservaringen?

Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!

Lees  HIER de uitgebreide versie van dit verhaal

Welkom ouders

19 juni 2024

 

Wdw-MCnotendop

Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?

Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.

Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is…. 

Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.

Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?

Zodat:

  • je het doolhof van je kind wat beter begrijpt
  • hoogbegaafdheid een gewoon woord kan worden als je met mensen in gesprek bent over je kind
  • je kind nog meer kan zijn wie hij is

Wat denk je dan? Wat voel je dan? 

Voel je een JA? 

Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)

Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.

Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?