Vrijdag 22 september 2023 11.00-12.30 | Introductiewebinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 6 oktober 2023 11.00-12.30 | Webinar Leren leren... | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 3 november 2023 11.00-12.30 | Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 24 november 2023 11.00-12.30 | Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 26 januari 2024 11.00-12.30 | Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 1 maart 2024 11.00-12.30 | Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
Geweest
2023 | ||
Woensdag 22 maart 2023 ochtend | Live presentatie Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor docenten van Het Clockhuys in Haren |
Vrijdag 10 maart 2023 11.00-12.30 | Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
4 maart 2023 0.00 - 12 maart 2023 23.59 | WijsjedeWeg neemt deel aan de 'Week van de hoogbegaafdheid' | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 20 januari 2023 11.00-12.30 | Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
2022 | ||
Vrijdag 9 december 2022 11.00-12.30 | Introductiewebinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 25 november 2022 11.00-12.30 | Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 4 november 2022 11.00-12.30 | Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 30 september 2022 11.00-12.30 |
Webinar Leren leren... | Open voor muziekdocenten |
Zondag 25 september 2022 ochtend en middag |
Bijdrage aan de ledendag voor vereniging ESTA | Exclusief voor leden van de ESTA |
Woensdag 21 september 2022 20.00 - 21.30 |
PILOT Webinar Eerste Hulp Bij Oefenen | Open voor muziekdocenten en ouders van muziekleerlingen |
Vrijdag 9 september 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 10 juni 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 4 maart 2022 11.00-12.15 |
Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 18 februari 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 21 januari 2022 11.00-12.15 |
Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
2021 |
||
Woensdag 13 januari 2021 - 13.30-14.00 |
Webinar Hoogbegaafd begrijpen | MBO OA Alfa-College Groningen |
Vrijdag 5 maart 2021 - 11.00-12.15 uur |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor KunstKwartier |
Vrijdag 9 april 2021 - 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor Kunstencentrum In de Klinker |
Vrijdag 16 april 2021 - 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor Cultuurcentrum Hogeland |
Woensdag 21 april 2021 - 14.00-15.00 |
Webinar Talentontwikkeling | Exclusief voor CBS De Wegwijzer Bellingwolde |
Vrijdag 21 mei 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 11 juni 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 27 augustus 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 17 september 2021 11.00-12.15 |
Webinar Leren leren... |
Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 8 oktober 2021 11.00-12.15 |
Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Maandag 1 november 2021 15.00 - 16.30 |
Webinar Creativiteit en intensiteit in het spel van het jonge kind | WijsjedeWeg is te gast in het webinar Het kind in de groep van Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong. Exclusief voor deelnemers van de module Aanbod en Aanpak |
Vrijdag 12 november 2021 11.00-12.15 |
Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 10 december 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.
Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk.
Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.
Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:
En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!
Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?
Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.
Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.
Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!
Lees hier verder
Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.
Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.
Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!
Herkenbaar?
Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!
Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen.
VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023
Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!