Schoorvoetend loop ik het gebouw in. Ik ken er niemand. Ik voel me vreselijk, ik ben een vreemde eend in de bijt hier… Ik voel me totaal niet op mijn gemak.
Ik vraag me af hoeveel mensen me aan zullen gaan staren zometeen met de gedachte in hun hoofd: ‘Ha,ha… moet je haar zien! Die denkt zeker dat haar kind hoogbegaafd is… ‘
Zo onzichtbaar mogelijk stap ik naar binnen. Ik kruip in een hoekje op de achterste rij en ik luister naar Tessa Kieboom. Iemand waarvan ik inmiddels weet dat zij werkelijk een fenomeen is in het land van hoogbegaafdheid.
Stel je nu voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?
Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, en van de juffen en meesters op school. De wereld vindt het blijkbaar wat bijzonder zoals je kind is.
Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is….
Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen en de leerkrachten op school, ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind wel eens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.
Stel je nu eens voor, dat je na een paar boeken en artikelen te hebben gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid te hebben bekeken bedenkt, dat het misschien wel goed is om eens een lezing te gaan volgen bij iemand die er echt verstand van heeft.
Wat denk je dan? Wat voel je dan?
Terug naar ongeveer 10 jaar geleden…
Tijdens het verhaal van Tessa Kieboom verbaas ik me over alle herkenningspunten. Niet een, niet twee, nee een hele reeks. De schellen vallen me werkelijk van de ogen! En ik verbaas me nog het meest over alle knikkende hoofden van mijn mede toehoorders wanneer ook ikzelf instemmend zit te knikken.
Langzaam maar zeker ontdek ik tijdens deze avond, hoe ik precies op deze plaats moest zijn voor mijn kind. Aan het einde ben ik opgelucht, blij, moe én euforisch! Hier vind ik eindelijk de eerste antwoorden.
Daarna ga ik nog meer lezen en zoeken. Nog meer leer ik over het doolhof dat mijn kind echt is. En bovenal leer ik hoe belangrijk het is dat er iemand is die je mee kan nemen. Een eindje het doolhof in, zodat je net wat beter de route weet te ontdekken.
Een van de redenen waarom wij (Anne en Marianne) begonnen met WijsjedeWeg is deze zoektocht rondom onze eigen kinderen. We weten uit ervaring hoe spannend en hoe moeilijk het voelt om je vragen te durven stellen.
We weten ook hoe groot de opluchting is om herkenning te vinden bij iemand anders.
Trek dus vooral WEL aan de bel. Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is hulp meer dan welkom.
“Maar zo kan het OOK hoor!!!”
Karlijn (6 jaar oud) speelt 5 maanden blokfluit. We doen een leuke Ragtime. Het gaat goed, we swingen de pan uit samen. Dan ineens draait ze het kopstuk van haar fluit...
Ik ben meteen alert, want dit kan 2 dingen betekenen: of ze heeft er ineens genoeg van en vindt het tijd om de les te beëindigen, of er komt iets speciaals…
Nou, ik kan je vertellen: het werd iets speciaals! Ze speelt met dezelfde passie en muzikaliteit nogmaals de Ragtime, maar nu met haar hand onder het kopstuk... Met gemak zoekt ze de juiste toonhoogte. Een kind totaal in flow....
I ❤️ them…
Heb jij ook 'een Karlijn' op les?
En wil je meer weten over hoe je hoogbegaafde leerlingen in ‘flow’ kunt brengen tijdens jouw muzieklessen? Kom dan op 10 maart 2023 naar de webinar ‘Flow en meer…’.
Wil je liever eerst laagdrempelig kennis maken met WijsjedeWeg? Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je de de opname van de introductiewebinar ‘Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!’ bekijken voor slechts 15 euro (normaal 25 euro).
‘Het is zo gezellig als je zo bent! Laat dat alsjeblieft ook eens bij anderen zien!’ zei ze.
Ze zette me aan het denken. Ze had het over Geert.
Geert ‘is’ een spraakwaterval. Over vanalles wil hij vertellen. Voor we aan de muziekles beginnen laat ik hem lekker spuien en ik geniet van zijn sprankelendheid.
En Geert ‘is‘ ook nog anders. Toen ik hem voor het eerst op les had, kon ik echt niet vermoeden dat hij een heleboel tijd later zo’n gezellige prater zou zijn… Want zodra er iemand anders binnenkomt gaat zijn spraakwaterval uit. Dan zie ik opeens weer het kind voor me dat voor het eerst op les kwam: zo stil, zo observerend, zo serieus.
Met haar opmerking gaat ze (wie dan? Doet er niet zo toe) voorbij aan Geert zijn diverse uitingsvormen van ‘zijn’ en aan zijn eigen manier van veiligheid creëren. Want kennelijk kijkt Geert graag de kat uit de boom. Pas als hij zich veilig voelt komt hij los.
Heb jij ook ‘een’ Geert op les?
Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor dit kind kunt betekenen? Of hoe je hem nog wat beter kunt bereiken tijdens je les? Of wat voor verwachtingen je eigenlijk kunt hebben van hem?
Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg. Snuffel rond op deze website voor meer info.
‘Maar juf, dat KAN ik helemaal niet!‘
Les 1: Sterre probeert iets uit, iets wat ze nog nooit eerder gedaan heeft. En het lukt haar niet…. Voor het eerst van haar leven lukt iets niet in één keer. Ze begrijpt precies wat ik van haar vraag. Maar haar handen krijgen het niet meteen voor elkaar. Haar gezicht vertrekt, bijna kijkt ze al boos.
Het is me meteen duidelijk dat de woorden ‘oefenen’ en ‘proberen’ haar onbekend zijn. En dat falen haar bijna fysiek pijn doet.
Op deze eerste les realiseer ik me dat ik alles uit de kast mag halen om haar door deze moeilijke ervaring heen te helpen. Van Sterre mag niks piepen, moet alles klinken, mag niks mislukken en fouten maken is vreselijk. Als er teveel niet lukt speelt Sterre voor clown.
Gelukkig wil Sterre heel graag muziek maken en houdt ze nu al van haar instrument. Bovendien is ze een doorzetter. Thuis oefenen lukt wel en trots laat ze op de tweede les zien wat ze inmiddels kan. Maar het hele scenario herhaalt zich bij de volgende leerstap. En de volgende, en de volgende.
Heb jij ook ‘een’ Sterre op les?
Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor haar kunt betekenen? Hoe je haar toch een nieuwe uitdaging kunt gunnen, zonder dat je nou net teveel van haar vraagt? Hoe je kunt voorkomen dat ze faalangst gaat ontwikkelen?
Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg.