Snel, traag, muzikaal, afgeleid…
Jij als muziekdocent ziet allerlei gedrag voorbij komen bij je leerlingen. Gedrag dat je meestal wel kunt begrijpen. Kinderen vinden iets spannend of moeilijk, of hebben hun aandacht er niet bij na een drukke schooldag. Maar soms zie je ook gedrag dat je misschien niet een-twee-drie kunt plaatsen. Dan zie je bijvoorbeeld dat een kind heel muzikaal is en echt geïnteresseerd is in muziek maken, maar ook heel chaotisch en vergeetachtig. Of een kind dat super slim is, alles meteen begrijpt, maar een super slechte concentratie heeft en elke les heel druk is. Of een kind dat juist heel timide oogt, heel weinig contact maakt, maar super snel vooruit gaat.
Bij hoogbegaafde kinderen kunnen er problemen ontstaan, doordat er verschillen zijn met leeftijdsgenoten. Niet alleen verschillen in kennis, interesses of omgaan met afspraken, maar ook verschillen in ontwikkelingstempo. Dat komt omdat hoogbegaafde kinderen zich asynchroon ontwikkelen. Hun hersenen werken op een andere manier, ze zijn anders ‘bedraad’. Daardoor zijn ze op sommige gebieden hun leeftijdsgenootjes ver vooruit, maar op andere gebieden gewoon hetzelfde. Deze a-synchroniteit kan leiden tot onbegrip, waardoor mensen onbedoeld negatieve feedback geven op het gedrag van een kind. Hierdoor kan het zelfbeeld van een kind schade oplopen. De signalen lijken op ‘sociaal-emotionele’ problematiek: teruggetrokken gedrag, faalangst, gedragsproblemen, problemen in de omgang met andere kinderen, enz. Maar als het om een hoogbegaafd kind gaat, dan kloppen de signalen van sociaal-emotionele problematiek wel, maar ligt de oorzaak meestal ergens anders! En als de oorzaak ergens anders ligt, ligt ook de oplossing ergens anders!
Het lijkt soms zo onlogisch dat een kind heel veel begrijpt en ook kan, maar bijvoorbeeld emotioneel nog zo jong is. Maar als je begrijpt dat hoogbegaafde kinderen juist door hun ontwikkelingsvoorsprong anders reageren op gewone situaties en gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een muziekles, dan zie je ook sneller oplossingen die wél werken.
Hoogbegaafde kinderen hebben baat bij begeleiding op maat, toegespitst op het feit dat zij hoogbegaafd zijn. Daarom is het belangrijk dat er oa bij muziek- en andere kunstdocenten veel meer bekend wordt over de kenmerken van hoogbegaafdheid. Pas als je écht begrijpt waarom een hoogbegaafd kind bepaald gedrag vertoont, kan er verbinding ontstaan tussen jou en je leerling. Dan kan een kind zich gezien en gehoord voelen en durft het zich op zijn of haar eigen wijze te uiten en te ontwikkelen. Dat is de basis van een veilig leerklimaat.
Ben jij een Cheetah?
Dit boek, geschreven door Marianne van Zetten, is niet zomaar een boek! Het gaat over een cheetah, maar eigenlijk gaat het over veel meer…
Tristan wordt met een vrachtwagen naar de dierentuin gebracht. Na een paar weken ligt hij lusteloos op de vloer van zijn hok. Hij wil bijna geen hap vlees meer eten. Fred en Henk, de oppassers, vragen zich af wat Tristan voor een dier is. Als het een cheetah is, kan hij 110 km per uur rennen volgens internet. “Maar deze rent toch niet?”, vraagt Fred. “Eh … Misschien is hij kapot?”, oppert hij. “Nee oen,” zegt Henk, “we moeten hem testen”.
Het boek is bedoeld voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen als steuntje in de rug. Dit boek biedt jou als ouder of begeleider de gelegenheid om met kinderen in gesprek te gaan over de uitdagingen waar zij tegenaan lopen. Het boek biedt de mogelijkheid om op luchtige wijze belangrijke thema's aan te snijden. Samen op weg om oplossingen te vinden!
De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer stelt je vragen over:
Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.
Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)
Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal