Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
28 december 2021

Ben jij een Cheetah? Of juist niet...


Snel, traag, muzikaal, afgeleid…

Jij als muziekdocent ziet allerlei gedrag voorbij komen bij je leerlingen. Gedrag dat je meestal wel kunt begrijpen. Kinderen vinden iets spannend of moeilijk, of hebben hun aandacht er niet bij na een drukke schooldag. Maar soms zie je ook gedrag dat je misschien niet een-twee-drie kunt plaatsen. Dan zie je bijvoorbeeld dat een kind heel muzikaal is en echt geïnteresseerd is in muziek maken, maar ook heel chaotisch en vergeetachtig. Of een kind dat super slim is, alles meteen begrijpt, maar een super slechte concentratie heeft en elke les heel druk is. Of een kind dat juist heel timide oogt, heel weinig contact maakt, maar super snel vooruit gaat.

Bij hoogbegaafde kinderen kunnen er problemen ontstaan, doordat er verschillen zijn met leeftijdsgenoten. Niet alleen verschillen in kennis, interesses of omgaan met afspraken, maar ook verschillen in ontwikkelingstempo. Dat komt omdat hoogbegaafde kinderen zich asynchroon ontwikkelen. Hun hersenen werken op een andere manier, ze zijn anders ‘bedraad’. Daardoor zijn ze op sommige gebieden hun leeftijdsgenootjes ver vooruit, maar op andere gebieden gewoon hetzelfde. Deze a-synchroniteit kan leiden tot onbegrip, waardoor mensen onbedoeld negatieve feedback geven op het gedrag van een kind. Hierdoor kan het zelfbeeld van een kind schade oplopen. De signalen lijken op ‘sociaal-emotionele’ problematiek: teruggetrokken gedrag, faalangst, gedragsproblemen, problemen in de omgang met andere kinderen, enz. Maar als het om een hoogbegaafd kind gaat, dan kloppen de signalen van sociaal-emotionele problematiek wel, maar ligt de oorzaak meestal ergens anders! En als de oorzaak ergens anders ligt, ligt ook de oplossing ergens anders!

Het lijkt soms zo onlogisch dat een kind heel veel begrijpt en ook kan, maar bijvoorbeeld emotioneel nog zo jong is. Maar als je begrijpt dat hoogbegaafde kinderen juist door hun ontwikkelingsvoorsprong anders reageren op gewone situaties en gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld een muziekles, dan zie je ook sneller oplossingen die wél werken. 

Hoogbegaafde kinderen hebben baat bij begeleiding op maat, toegespitst op het feit dat zij hoogbegaafd zijn. Daarom is het belangrijk dat er oa bij muziek- en andere kunstdocenten veel meer bekend wordt over de kenmerken van hoogbegaafdheid. Pas als je écht begrijpt waarom een hoogbegaafd kind bepaald gedrag vertoont, kan er verbinding ontstaan tussen jou en je leerling. Dan kan een kind zich gezien en gehoord voelen en durft het zich op zijn of haar eigen wijze te uiten en te ontwikkelen. Dat is de basis van een veilig leerklimaat.

 Fb cheetah

Ben jij een Cheetah?

Dit boek, geschreven door Marianne van Zetten, is niet zomaar een boek! Het gaat over een cheetah, maar eigenlijk gaat het over veel meer… 

Tristan wordt met een vrachtwagen naar de dierentuin gebracht. Na een paar weken ligt hij lusteloos op de vloer van zijn hok. Hij wil bijna geen hap vlees meer eten. Fred en Henk, de oppassers, vragen zich af wat Tristan voor een dier is. Als het een cheetah is, kan hij 110 km per uur rennen volgens internet. “Maar deze rent toch niet?”, vraagt Fred. “Eh … Misschien is hij kapot?”, oppert hij. “Nee oen,” zegt Henk, “we moeten hem testen”.


Het boek is bedoeld voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen als steuntje in de rug. Dit boek biedt jou als ouder of begeleider de gelegenheid om met kinderen in gesprek te gaan over de uitdagingen waar zij tegenaan lopen. Het boek biedt de mogelijkheid om op luchtige wijze belangrijke thema's aan te snijden. Samen op weg om oplossingen te vinden!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in voor MuziekPlus!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

Een beetje troosten helpt niet

30 juni 2024

 

wdw-troosten

Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.

Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:

  • zou de muziek net iets te moeilijk voor hem zijn?
  • had hij geen zin om mee te doen, maar durfde hij dat niet te zeggen?
  • zou hij zich hier helemaal verloren voelen? In een onbekend gebouw tussen alleen maar onbekende mensen?
  • zou het misschien allemaal TE spannend zijn?

Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.

Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!

Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?

  • Ervaar jij ook zo’n zoektocht in het begeleiden van je hoogbegaafde kind?
  • Wil je meer achtergronden weten over waarom sommige kinderen zo snel van de kaart zijn?
  • Wil je weten hoe je ze kunt motiveren en hoe je kunt werken aan succeservaringen?

Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!

Lees  HIER de uitgebreide versie van dit verhaal

Welkom ouders

19 juni 2024

 

Wdw-MCnotendop

Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?

Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.

Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is…. 

Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.

Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?

Zodat:

  • je het doolhof van je kind wat beter begrijpt
  • hoogbegaafdheid een gewoon woord kan worden als je met mensen in gesprek bent over je kind
  • je kind nog meer kan zijn wie hij is

Wat denk je dan? Wat voel je dan? 

Voel je een JA? 

Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)

Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.

Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?