Blog

Volgend artikel
24 december 2021

Kerstliedje


Insta kerstbal

“Wat knap van je dat je dit kerstliedje al zo goed kan spelen zonder te hebben geoefend!!”

De moeder van Michel geeft haar zoon een compliment. Ze vindt het leuk dat haar zoon kerstliedjes speelt en wil hem graag stimuleren om er nog meer te gaan spelen. 

Maar is dit eigenlijk wel zo’n handig en stimulerend compliment?

Is het wel zo knap als je iets kan, maar er niets voor hebt gedaan?

En wat leert Michel van dit compliment?


Je kunt het hebben van een talent, bijvoorbeeld een muzikaal talent, vergelijken met een elastiekje. Het ene kind krijgt bij zijn geboorte een klein muzikaal elastiekje mee, de ander een groter elastiek en weer een ander een postbode-elastiek. Elk elastiekje kan worden uitgerekt: je muzikale groei. Of je nou een klein of een groot elastiek hebt meegekregen. 

Je kunt je voorstellen dat iemand met een klein elastiekje, dus met weinig muzikaal talent, op een bepaald moment niet veel verder kan groeien en flink z’n best moet doen om zijn elastiekje uit te rekken. Maar een kind met een postbode-elastiek hoeft voor het eerste stukje groei niet zoveel te doen. Daar hoeft hij zich niet zo erg voor in te spannen. Dus: is het dan knap als dit kind ‘zomaar’ een kerstliedje kan spelen?


En wat leert Michel van zo’n compliment? Eigenlijk vooral dat hij zich niet zo erg hoeft in te spannen. Dus een volgende keer zal hij dat waarschijnlijk ook niet doen, want zich ergens voor inspannen lijkt alsof hij er niets van kan. En bovendien krijgt hij dan misschien wel geen compliment. En zo kan zich bij Michel het gevoel ontwikkelen dat oefenen iets is voor “domme” mensen. 


Wat zou de moeder van Michel beter kunnen zeggen? Zodat ze haar zoon op een positieve manier kan stimuleren om meer kerstliedjes te gaan spelen? 


Complimenten werken het beste als ze gaan over de manier waarop de prestatie tot stand gekomen is. Procesgerichte complimenten dus. En daaraan toevoegen wat dat vervolgens oplevert. Hiermee geven we de ander informatie om dit gedrag te herhalen in andere, nieuwe situaties. En dat is wat we vaak willen: dat de ander begrijpt dat dit gedrag voor herhaling vatbaar is en hem of haar verder kan brengen.

 

Volgend artikel
Ik schrijf me in voor MuziekPlus!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

Welkom ouders

19 juni 2024

 

Wdw-MCnotendop

Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?

Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.

Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is…. 

Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.

Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?

Zodat:

  • je het doolhof van je kind wat beter begrijpt
  • hoogbegaafdheid een gewoon woord kan worden als je met mensen in gesprek bent over je kind
  • je kind nog meer kan zijn wie hij is

Wat denk je dan? Wat voel je dan? 

Voel je een JA? 

Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)

Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.

Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder