Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
11 juli 2024

Waarom gedraagt mijn kind zich nou nooit eens normaaaaal?


wdw-normaaaaal

Een paar jaar geleden zei een goede vriend tegen mij: ‘Het komt echt goed!’ Ik wist niet zeker of ik hem kon geloven… 

Kinderen verschillen, geen kind is hetzelfde. Hoewel ik ooit een keer iemand heb horen zeggen dat alle kinderen hetzelfde zijn, maar die had vast zelf geen kinderen ;-)

Ook hoogbegaafde kinderen zijn verschillend. Je hebt ze in duizend (of nog veel meer) varianten. 

Wellicht ken je wel zo’n jongetje als Tim. Die altijd keurig op tijd is, netjes werkt en veel zorg heeft voor zijn spulletjes. Of de timide Jessica, die niet zoveel zegt maar een rijke binnenwereld heeft en ogen die boekdelen spreken.

Deze kinderen hebben aandacht nodig, een heleboel zelfs, want ze vallen niet zo erg op. De buitenwereld denkt al gauw dat alles altijd goed gaat. En dat is absoluut een misvatting.

Over deze groep hoogbegaafde kinderen later meer. 

Nu wil ik het over een andere groep hebben: de groep van die ongelooflijk vindingrijke en inventieve gasten (zowel jongens als meisjes) die, als je even niet oplet, alweer iets uitspoken wat eigenlijk niet mag. Soms is dat grappig. Soms totaal niet…

Misschien klinkt het grappig. En echt waar hoor, achteraf en terugkijkend is het ook vaak grappig. Alleen op het moment dat je erin zit kun je zo’n WANHOOP voelen en die wanhoop kan ook nog es jaren duren… 

Je vraagt je echt af of dit ooit goedkomt. Je hebt de sociale regels toch al duizend keer uitgelegd… Je zit je steeds ter plekke te schamen voor dat gedrag. Je kind lijkt wel een flierefluiter! Waarom let hij nou niet wat beter op? 

Waarom gedraagt mijn kind zich nou nooit eens normaaaaal? 

Maar ik realiseerde me pas veel later dat de vraag eigenlijk moet zijn: 

Is normaal wel belangrijk?

Want mijn kind is zichzelf. Hij is goed zoals hij is…met alles erop en eraan. 
EN dat is anders dan veel andere kinderen.
EN hij heeft nog veel te leren
EN zijn omgeving heeft ook nog veel te leren

En ja, dat mijn kind zichzelf is kan heel erg lastig zijn, want:

En ja, het valt (soms) niet mee. Maar je bent zeker niet de enige en er zijn zoveel mogelijkheden om je kind op een positieve manier te begeleiden!

Blijf niet zitten met al je vragen en twijfels. Steek je licht op, bijvoorbeeld bij Wijsjedeweg!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in voor MuziekPlus!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

NIEUW

01 december 2024

 

Wdw-MW-goudgunnenDOE

De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer stelt je vragen over:

  • de instrumentkeuze van je kind
  • doelen die gesteld worden
  • oefenen en uitdagingen

Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.

Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!

NIEUW!! De Muziekwijzer

27 november 2024

 

Wdw-MW-nieuw

Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)

Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!

Een beetje troosten helpt niet

30 juni 2024

 

wdw-troosten

Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.

Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:

  • zou de muziek net iets te moeilijk voor hem zijn?
  • had hij geen zin om mee te doen, maar durfde hij dat niet te zeggen?
  • zou hij zich hier helemaal verloren voelen? In een onbekend gebouw tussen alleen maar onbekende mensen?
  • zou het misschien allemaal TE spannend zijn?

Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.

Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!

Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?

  • Ervaar jij ook zo’n zoektocht in het begeleiden van je hoogbegaafde kind?
  • Wil je meer achtergronden weten over waarom sommige kinderen zo snel van de kaart zijn?
  • Wil je weten hoe je ze kunt motiveren en hoe je kunt werken aan succeservaringen?

Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!

Lees  HIER de uitgebreide versie van dit verhaal