Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
16 juli 2023

Het woordje MAAR


wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?

 

A. Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
B. Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
C. Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!


Optie A zeggen we vaak. Toch is dit niet de handigste manier, want het woordje MAAR wordt in ons hoofd als een 'nee' gezien. Het woordje maar is een koppelwoord tussen twee zinsdelen en zet als het ware een streep door het eerste deel en legt alle aandacht op het tweede deel. 

Het compliment, dat de dynamische verschillen al goed hoorbaar waren, wordt meteen overstemd door het tweede deel van de feedback, namelijk dat het vals was. En juist dat laatste stukje onthouden we!


Het is natuurlijk menselijk om te beginnen met het positieve bericht, omdat je een goede indruk wilt maken. Je bereikt er in dit geval echter precies het tegenovergestelde mee.


Er is ook een andere manier om zinsdelen te koppelen, namelijk door het woord EN te gebruiken zoals in optie B:

 "Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter. EN het was vals!" 


Het gevoel dat je nu krijgt is waarschijnlijk een stuk beter. Het verbindende woordje 'en' sluit het eerste zinsdeel namelijk óók in.


Toch hoef je het woordje MAAR niet helemaal in de ban te doen. Het gaat erom dat je je bewust bent van de effecten van het woord. 

Als je de zin namelijk omdraait: “Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!” leg je met ‘maar’ de focus juist op het positieve bericht. 


En dát is het bericht dat je over wilt brengen!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard