Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
20 juni 2023

BEN je boos of HEB je boos?


wdw-ferm

Als een moeder aan de deur staat met haar boze kind, dan heb je iets te doen. We weten allemaal dat emoties eerst een beetje moeten afnemen voor je weer normaal aan het werk kunt. Bij jonge hoogbegaafden kan dat echter een flinke opgave zijn…


“Er was eens een klein meisje. Ze ging graag naar de bibliotheek, want ze mocht al helemaal alleen en dat vond ze heerlijk. Zelf op pad, zelf boeken kiezen en zelf weer naar huis lopen. Tot corona kwam, want toen ging de bibliotheek dicht en het meisje kreeg last van BOOS…

 

Ze had veel Boos, heeeel veel Boos. Papa en mama wisten zich geen raad. Op school was ze altijd lief. Volgens juf was er niets aan de hand. Maar thuis kwam Boos elke dag langs. ELKE dag: ’s morgens, ’s middags, ’s avonds en soms zelfs ‘s nachts...


Het meisje had het moeilijk op school. Ze zat in groep 3. Na drie maanden had ze niets meer te leren in groep 3, daarom ging ze na de kerstvakantie meteen door naar groep 4. Maar het hielp niet. Boos bleef maar langskomen.

 

De muzieklessen gingen gewoon door tijdens de corona tijd. Dat was fijn. Het meisje genoot van muziek en van de lessen. Ze speelde in rap tempo door drie lesboeken heen. 

Maar toen de muziekstukken moeilijker werden, kwam Boos opeens ook tijdens muziekles op bezoek…


Gelukkig ligt bij muziekles “toevallig” het boekje ‘Ferm’ om voor te lezen. Dat boekje gaat over Boos. Het verhaaltje hielp het meisje telkens weer om rustig te worden. Zo lukte het haar om Boos de baas te blijven.


Het meisje hield zo erg van muziek, dat ze steeds weer doorzette. Hoe moeilijk dat soms ook was. Ze wilde wel heel graag zélf ontdekken hoe ze met moeilijke dingen zoals ritmes, loopjes en noten kon omgaan. Maar alle tips over muziek nam ze gelukkig elke keer aan en mee naar huis.

 

Op een dag was de bibliotheek weer open. Het meisje genoot intens: al die boeken en verhalen! Vandaag nam ze een nieuw boek mee naar huis met gedichtjes van Milja Praagman: ‘Magneetje’. Ze vertelde opgetogen aan haar moeder dat ze prachtige gedichten had gevonden en las er eentje voor:

 

Mantra voor een kleine regenworm


Wanneer iemand zegt

dat je iets niet kunt,

luister niet

gum het uit je hoofd.

Steek je tong uit.

 

Wanneer je iets wil,

ga het doen en proberen,

alles kun je leren!

 

Moeder stuurde mij een foto van dit gedichtje en bedankte mij voor de fijne muzieklessen van dit seizoen. Wat heeft dit kleine meisje grote stappen gemaakt dit jaar. Wat een zelfkennis heeft ze al ontwikkeld en wat prachtig om te zien dat ze haar weg vindt in de bibliotheek en tijdens het muziek maken!


Niet alle kinderen hebben op die leeftijd al zo’n vermogen tot zelfreflectie. Bij hoogbegaafde kinderen zie je dat soms al wel, maar ook zij moeten dit leren. En daar is muziekles een hele geschikte plek voor. Elke les, elke oefensessie is een moment om te leren omgaan met je emoties en met dingen die je nog niet (goed) kunt.


Psycho-educatie blijkt steeds weer het sleutelwoord in de begeleiding van hoogbegaafden bij “lastig” gedrag. Hoe werkt je hoofd eigenlijk in verschillende situaties? Wat gebeurt er nou precies als je boos bent of verdrietig, of geïrriteerd? En belangrijker nog, hoe ga je daar mee om? 

 

Lastig gedrag is niet perse lastig, maar wel altijd een signaal. Het laat vooral zien dat de leerling graag iets wil, maar (nog) niet bij machte is dit verbaal te verwoorden of zich nog niet bewust is van wat hij of zij eigenlijk precies wil. Boosheid of verdriet kan bij iedereen op bezoek komen. Het komt en het gaat ook weer. Een emotie is altijd in beweging.

Meestal is er enkel een gevoel van over- of onmacht, intense emoties en een vol hoofd.


Door middel van fantasie en humor kan er ruimte ontstaan om te praten en/of weer aan het werk te gaan. Lukt dat nog niet? Dan is de emotie nog niet helemaal verdwenen en is er meer tijd nodig.


Boekjes: 

Ferm - Tirza van Schie en Hanneke van der Meer (uitgeverij Fraai)

Magneetje - Milja Praagman (uitgeverij Leopold)

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in voor MuziekPlus!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

Welkom ouders

19 juni 2024

 

Wdw-MCnotendop

Stel je voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?

Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, van de juffen en meesters op school en van de muziekdocent. De wereld vindt je kind blijkbaar bijzonder of anders of raar…. een vreemde vogel.

Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is…. 

Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind weleens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.

Stel je nu eens voor: je hebt een paar boeken en artikelen gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid bekeken. Hoe zou het zijn om er vervolgens eens wat dieper in te duiken door een cursus of een masterclass te volgen?

Zodat:

  • je het doolhof van je kind wat beter begrijpt
  • hoogbegaafdheid een gewoon woord kan worden als je met mensen in gesprek bent over je kind
  • je kind nog meer kan zijn wie hij is

Wat denk je dan? Wat voel je dan? 

Voel je een JA? 

Trek dan echt aan de bel! Bijvoorbeeld bij WijsjedeWeg. Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is HULP meer dan welkom, weten we uit eigen ervaring :-)

Nieuwsgierig naar meer verhalen over hoogbegaafdheid en muziek?
Kom vooral langs bij de gratis Masterclass ‘De hoogbegaafde muziekleerling in een notendop’. In 30 min vertellen we je in een notendop wat je moet weten als je (vermoedelijk) hoogbegaafde kind naar muziekles gaat.

Wanneer: 25, 27 en 28 september 2024
Tijd: 10:00 – 10:45 uur
Aanmelden: HIER

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder