Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
21 december 2022

Chocoladeliedje


WdW-kerstchocolade

Vragend kijkt hij zijn vriendje aan: ‘Een chocoladeliedje? Wat is dat nou weer?’


Bart heeft een vriendje meegenomen naar zijn muziekles. Op een extra instrument kan dit vriendje eens uitproberen hoe het is om muziek te maken. Bart legt alles heel precies en met heel veel geduld uit. Hij neemt helemaal de rol van docent op zich en ik geniet van zijn passie. 


Dan vertelt hij dat er ook chocoladeliedjes bestaan, gevolgd door de vragende blik van het vriendje. Bart’s uitleg:


‘Je kent de leerkuil toch?’ Een bevestigend knikje is het antwoord. En Bart ratelt in een ademteug: ‘Nou, een chocoladeliedje is een liedje dat je niet in één keer kan spelen zodat je in de leerkuil dondert en voor de muur daar onderin staat en niet weet hoe je nou moet beginnen met de goede noten en dat je het nog een keer en nog een keer moet spelen en daarna nog een keer voordat je naar boven kunt klauteren en als je daar dan bent ligt daar een chocolaatje! DAT is een chocoladeliedje!’ 


Een brede grijns bekrachtigt zijn antwoord. Inwendig moet ik heel hard lachen, ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen ;-) 


Juist die hoogbegaafde leerling vindt het zo moeilijk om dat grondige leren aan te gaan. Dient zich een echt leermoment aan, dan zie je allerlei ontwijkgedrag. Als een nieuw muziekstuk niet in één keer te overzien is, langer is dan normaal en opeens ingewikkeld voelt voor je hoogbegaafde leerling, dan komt hij terecht in het echte leren door herhalen. En laat dit herhalen nou net niet in het woordenboek van de hoogbegaafde staan….


Daarom dient zich hier het chocoladeliedje aan, één van de trucjes om een leerling extrinsiek te motiveren tot echt oefenen en doorzetten. 

Het is het liedje dat je leerling voor het eerst laat ervaren wat de leerkuil eigenlijk is zoals Bart zo helder uitlegt. Een kuil waar je in dondert en waar je onderin een muur tegenkomt waarvan je geen idee hebt hoe je hem moet afbreken. Een heel normaal proces van leren dus! Maar voor je hoogbegaafde leerling is dit een onbekende situatie die zelfs heel onveilig kan voelen. Logisch dat hij liever wegloopt, het boek dichtklapt en gefrustreerd raakt dus. Logisch dat hij jouw vertrouwen in zijn kunnen nodig heeft.


Spreek af met je leerling wat je verwacht. Welke verschillende gereedschappen gaat hij nodig hebben om deze muziek onder de knie te krijgen? Wanneer vinden jullie samen de muziek ‘onder de knie’ genoeg om er dat gewenste chocolaatje mee te verdienen?


Na de eerste frustratie kiest Bart ervoor om zijn tanden erin te zetten. Door het beloofde chocolaatje weet hij dat ik alle vertrouwen heb dat hij het kan. Hij weet dat hij vooral doorzetten en herhalen nodig heeft om dit muziekstuk te leren, ook al vindt hij dat hartstikke stom. Week na week gaat het beter. En dat merkt Bart zelf ook. Zijn ogen gaan steeds meer glimmen. En na een aantal weken stevig ploeteren en doorzetten verdient hij eindelijk zijn felbegeerde chocolaatje. 


Ik voel me bijna bezwaard. Hij heeft zo hard gewerkt dat ik het chocolaatje maar veel te klein vind. Gelukkig heb ik nog een leuke ansichtkaart. Daarop schrijf ik een terugblik op het hele proces, hoe trots ik ben op zijn doorzettingsvermogen en het aanleren van alle verschillende  vaardigheden. Hij kan mijn handschrift niet lezen dus lees ik het hem voor. Stralend staat hij te luisteren. Het hele leerproces komt in onze gedachten even voorbij. Allebei voelen we hoe waardevol dit hele proces is geweest.


En het mooie is, door te leren oefenen op zijn muziekinstrument, gaat oefenen op een ander moment (op school bijvoorbeeld) ook net wat makkelijker. Een les voor het leven dus!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard