Vragend kijkt hij zijn vriendje aan: ‘Een chocoladeliedje? Wat is dat nou weer?’
Bart heeft een vriendje meegenomen naar zijn muziekles. Op een extra instrument kan dit vriendje eens uitproberen hoe het is om muziek te maken. Bart legt alles heel precies en met heel veel geduld uit. Hij neemt helemaal de rol van docent op zich en ik geniet van zijn passie.
Dan vertelt hij dat er ook chocoladeliedjes bestaan, gevolgd door de vragende blik van het vriendje. Bart’s uitleg:
‘Je kent de leerkuil toch?’ Een bevestigend knikje is het antwoord. En Bart ratelt in een ademteug: ‘Nou, een chocoladeliedje is een liedje dat je niet in één keer kan spelen zodat je in de leerkuil dondert en voor de muur daar onderin staat en niet weet hoe je nou moet beginnen met de goede noten en dat je het nog een keer en nog een keer moet spelen en daarna nog een keer voordat je naar boven kunt klauteren en als je daar dan bent ligt daar een chocolaatje! DAT is een chocoladeliedje!’
Een brede grijns bekrachtigt zijn antwoord. Inwendig moet ik heel hard lachen, ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen ;-)
Juist die hoogbegaafde leerling vindt het zo moeilijk om dat grondige leren aan te gaan. Dient zich een echt leermoment aan, dan zie je allerlei ontwijkgedrag. Als een nieuw muziekstuk niet in één keer te overzien is, langer is dan normaal en opeens ingewikkeld voelt voor je hoogbegaafde leerling, dan komt hij terecht in het echte leren door herhalen. En laat dit herhalen nou net niet in het woordenboek van de hoogbegaafde staan….
Daarom dient zich hier het chocoladeliedje aan, één van de trucjes om een leerling extrinsiek te motiveren tot echt oefenen en doorzetten.
Het is het liedje dat je leerling voor het eerst laat ervaren wat de leerkuil eigenlijk is zoals Bart zo helder uitlegt. Een kuil waar je in dondert en waar je onderin een muur tegenkomt waarvan je geen idee hebt hoe je hem moet afbreken. Een heel normaal proces van leren dus! Maar voor je hoogbegaafde leerling is dit een onbekende situatie die zelfs heel onveilig kan voelen. Logisch dat hij liever wegloopt, het boek dichtklapt en gefrustreerd raakt dus. Logisch dat hij jouw vertrouwen in zijn kunnen nodig heeft.
Spreek af met je leerling wat je verwacht. Welke verschillende gereedschappen gaat hij nodig hebben om deze muziek onder de knie te krijgen? Wanneer vinden jullie samen de muziek ‘onder de knie’ genoeg om er dat gewenste chocolaatje mee te verdienen?
Na de eerste frustratie kiest Bart ervoor om zijn tanden erin te zetten. Door het beloofde chocolaatje weet hij dat ik alle vertrouwen heb dat hij het kan. Hij weet dat hij vooral doorzetten en herhalen nodig heeft om dit muziekstuk te leren, ook al vindt hij dat hartstikke stom. Week na week gaat het beter. En dat merkt Bart zelf ook. Zijn ogen gaan steeds meer glimmen. En na een aantal weken stevig ploeteren en doorzetten verdient hij eindelijk zijn felbegeerde chocolaatje.
Ik voel me bijna bezwaard. Hij heeft zo hard gewerkt dat ik het chocolaatje maar veel te klein vind. Gelukkig heb ik nog een leuke ansichtkaart. Daarop schrijf ik een terugblik op het hele proces, hoe trots ik ben op zijn doorzettingsvermogen en het aanleren van alle verschillende vaardigheden. Hij kan mijn handschrift niet lezen dus lees ik het hem voor. Stralend staat hij te luisteren. Het hele leerproces komt in onze gedachten even voorbij. Allebei voelen we hoe waardevol dit hele proces is geweest.
En het mooie is, door te leren oefenen op zijn muziekinstrument, gaat oefenen op een ander moment (op school bijvoorbeeld) ook net wat makkelijker. Een les voor het leven dus!
“Maar zo kan het OOK hoor!!!”
Karlijn (6 jaar oud) speelt 5 maanden blokfluit. We doen een leuke Ragtime. Het gaat goed, we swingen de pan uit samen. Dan ineens draait ze het kopstuk van haar fluit...
Ik ben meteen alert, want dit kan 2 dingen betekenen: of ze heeft er ineens genoeg van en vindt het tijd om de les te beëindigen, of er komt iets speciaals…
Nou, ik kan je vertellen: het werd iets speciaals! Ze speelt met dezelfde passie en muzikaliteit nogmaals de Ragtime, maar nu met haar hand onder het kopstuk... Met gemak zoekt ze de juiste toonhoogte. Een kind totaal in flow....
I ❤️ them…
Heb jij ook 'een Karlijn' op les?
En wil je meer weten over hoe je hoogbegaafde leerlingen in ‘flow’ kunt brengen tijdens jouw muzieklessen? Kom dan op 10 maart 2023 naar de webinar ‘Flow en meer…’.
Wil je liever eerst laagdrempelig kennis maken met WijsjedeWeg? Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je de de opname van de introductiewebinar ‘Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!’ bekijken voor slechts 15 euro (normaal 25 euro).
‘Het is zo gezellig als je zo bent! Laat dat alsjeblieft ook eens bij anderen zien!’ zei ze.
Ze zette me aan het denken. Ze had het over Geert.
Geert ‘is’ een spraakwaterval. Over vanalles wil hij vertellen. Voor we aan de muziekles beginnen laat ik hem lekker spuien en ik geniet van zijn sprankelendheid.
En Geert ‘is‘ ook nog anders. Toen ik hem voor het eerst op les had, kon ik echt niet vermoeden dat hij een heleboel tijd later zo’n gezellige prater zou zijn… Want zodra er iemand anders binnenkomt gaat zijn spraakwaterval uit. Dan zie ik opeens weer het kind voor me dat voor het eerst op les kwam: zo stil, zo observerend, zo serieus.
Met haar opmerking gaat ze (wie dan? Doet er niet zo toe) voorbij aan Geert zijn diverse uitingsvormen van ‘zijn’ en aan zijn eigen manier van veiligheid creëren. Want kennelijk kijkt Geert graag de kat uit de boom. Pas als hij zich veilig voelt komt hij los.
Heb jij ook ‘een’ Geert op les?
Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor dit kind kunt betekenen? Of hoe je hem nog wat beter kunt bereiken tijdens je les? Of wat voor verwachtingen je eigenlijk kunt hebben van hem?
Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg. Snuffel rond op deze website voor meer info.
‘Maar juf, dat KAN ik helemaal niet!‘
Les 1: Sterre probeert iets uit, iets wat ze nog nooit eerder gedaan heeft. En het lukt haar niet…. Voor het eerst van haar leven lukt iets niet in één keer. Ze begrijpt precies wat ik van haar vraag. Maar haar handen krijgen het niet meteen voor elkaar. Haar gezicht vertrekt, bijna kijkt ze al boos.
Het is me meteen duidelijk dat de woorden ‘oefenen’ en ‘proberen’ haar onbekend zijn. En dat falen haar bijna fysiek pijn doet.
Op deze eerste les realiseer ik me dat ik alles uit de kast mag halen om haar door deze moeilijke ervaring heen te helpen. Van Sterre mag niks piepen, moet alles klinken, mag niks mislukken en fouten maken is vreselijk. Als er teveel niet lukt speelt Sterre voor clown.
Gelukkig wil Sterre heel graag muziek maken en houdt ze nu al van haar instrument. Bovendien is ze een doorzetter. Thuis oefenen lukt wel en trots laat ze op de tweede les zien wat ze inmiddels kan. Maar het hele scenario herhaalt zich bij de volgende leerstap. En de volgende, en de volgende.
Heb jij ook ‘een’ Sterre op les?
Vraag jij je ook wel eens af wat je nou precies voor haar kunt betekenen? Hoe je haar toch een nieuwe uitdaging kunt gunnen, zonder dat je nou net teveel van haar vraagt? Hoe je kunt voorkomen dat ze faalangst gaat ontwikkelen?
Tijdens de Week van de Hoogbegaafdheid van 4-12 maart 2023 kun je op een heel laagdrempelige manier kennis maken met WijsjedeWeg.