MuziekPlus

KopjeThee-zondertekstIn 6 stappen jouw hoogbegaafde muziekleerling gemotiveerd & blij maken


‘Wat een geploeter met die slimme leerling… Je bent toch zo slim, waarom gaat het dan zo moeizaam allemaal?’ Denk jij dat ook weleens?


Ben je ook klaar met die mentaliteit van “Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!”? Wil je ook graag weer gewoon lekker in flow muziekles kunnen geven in plaats van steeds te moeten bedenken hoe je je leerling weer gemotiveerd bij de les houdt?


Met MuziekPlus heb jij het gereedschap in handen om je leerling op een ontspannen manier en in flow muziek te laten maken. Met inzicht in: de leerstrategieën van hoogbegaafden, de psychologische basisbehoeftes van hun motivatie en kennis van perfectionisme en faalangst weet jij je leerling moeiteloos aan te zetten tot muzikale prestaties.


Zo kan jij weer doen wat iedere muziekdocent het liefste wil: met plezier en ontspanning muziek maken met je leerling.

JA, DAT WIL IK!

Start 6 oktober en kijk de introductie webinar MuziekPlus terug

 

Wat anderen deelnemers over MuziekPlus zeggen:

“Er zijn best wel wat vooroordelen over hoe het gedrag van een hoogbegaafde leerling er uit zou moeten zien. Dat wat je aan de buitenkant ziet, kan je soms op het verkeerde been zetten. Nu ik jullie webinars volg, ga ik juist extra letten op de signalen!” "Dank voor jullie leuke en informatieve sessie gisteren! Ik heb een aantal hele goeie tips van jullie gekregen die ik meteen kan toepassen. En ik kijk uit naar de volgende webinar en meer verdieping. Dit zou standaard lesmateriaal moeten zijn op het conservatorium. Het zou ook een hoop schelen als je dit aan het begin van je carrière al weet in plaats van na bijna 30 jaar."

Hanne van den Broek (pianiste)
"Superleuk, superinteressant, heel herkenbaar en heel duidelijk uitgelegd door jullie beiden!! Complimenten. Ook het vervolg klinkt heel interessant."

Marlies de Jager (dwarsfluitiste)

 

WdW-LerenLerenHet is niet raar dat je weleens helemaal klaar bent met al dat niet-helpende gedrag van je leerling. 

Al die afleiding, al die drukte, al die weerstand of juist die extreme introvertheid. Dat perfectionisme van leerling, of juist die extreme faalangst. Al dat gedrag is gewoon niet te beteugelen wanneer je onbekend bent met hoogbegaafdheid. Het is volkomen logisch dat je struggelt, want geen enkel conservatorium biedt je onderwijs over de kenmerken van hoogbegaafde leerlingen en de verregaande invloed daarvan op hun muzikale en persoonlijke ontwikkelingen.


En dat is heel jammer, want de lespraktijken van muziekdocenten zitten VOL met hoogbegaafden! Je herkent ze alleen niet zo snel, want al dat niet helpende gedrag houdt hen tegen hun potenties ten volle te ontwikkelen. Denk bv. maar eens aan de vele leerlingen met podiumangst, of aan al die leerlingen die nooit thuis oefenen, of aan die leerlingen die geen enkele fout willen maken in de les en daarom stijf van de spanning achter hun instrument zitten.


Kortom: extra uitdaging voor jou als docent!

Verdiep je eens in hoogbegaafdheid tijdens de muziekles. Er zal een wereld voor je open gaan!

Wat is MuziekPlus?
  • met MuziekPlus helpen we jou in 6 stappen hoe je jouw hoogbegaafde muziekleerling gemotiveerd & blij maakt
  • na afloop weet jij je leerling moeiteloos aan te zetten tot muzikale prestaties en speelplezier
  • met MuziekPlus heb jij het gereedschap in handen om je leerling op een ontspannen manier en in flow muziek te laten maken
Dit weet jij na MuziekPlus
  • je begrijpt de leerstrategieën van hoogbegaafden tijdens de muziekles
  • je hebt kennis over de psychologische basisbehoeftes van hun motivatie
  • je kent de achtergrond van perfectionisme en faalangst bij hoogbegaafdheid
  • je weet hoe je met de a-synchroniciteit van hoogbegaafden kunt omgaan
  • je weet hoe je je leerling uit kunt nodigen in flow te musiceren

IK SCHRIJF ME METEEN IN!

“Dit was mijn eerste kennismaking met jullie: Voor mij een warm bad. De problemen zijn heel herkenbaar en de oplossingen getuigen van veel inzicht en ervaring. Ik verheug me op de volgende webinar!” “Wat een ontzettend mooie webinar weer! Met ongelooflijk veel stof om over na te denken, zeker met 2 HBkinderen in huis, waarop ik elke dag probeer in te tunen, maar wat zeker niet vanzelf gaat…. Dank weer!!!” “Een eye opener kan ik je zeggen. Zowel op het herkennen van hoogbegaafdheid, als op de manier waarop je deze, vaak zeer muzikale, leerlingen op een goede, praktische manier kan begeleiden, voorkomen dat ze afhaken, gefrustreerd raken etc..”

 

MuziekPlus

BONUS

 

"Dank voor de enorme hoeveelheid stof tot nadenken, die jullie me bezorgd hebben en de vele tips en handvatten om concreet toe te passen of te gebruiken in signalering en duiding van problematiek!!!" “Vooral het besef dat hoogbegaafdheid zo'n impact - en vaak zelfs een belemmerende invloed - heeft op het leerproces. Daar was ik me nauwelijks van bewust. Jullie webinars zijn wat dat betreft echt eye openers geweest.”


WdW-Motivatie

Hoe ziet het programma van MuziekPlus er precies uit?

1 Introductie MuziekPlus - 22 september 2023
In vogelvlucht de onmisbare basiskennis over hoogbegaafd gedrag in je muziekles.

De vervolgwebinars 2 t/m 6 grijpen steeds terug op deze basiskennis.

2 Leren leren... - 6 oktober 2023
Hoogbegaafde leerlingen kunnen goed nieuwe dingen onthouden en begrijpen snel wat de bedoeling is. Maar alleen begrijpen is niet voldoende om een nieuw muziekstuk in de vingers te krijgen.

3 De gemotiveerde leerling! - 3 november 2023
Hoogbegaafde leerlingen vinden oefenen vaak niet leuk, het levert veel weerstand op want “dat is zoooo saai!” Motivatie is allesbehalve vanzelfsprekend, heel vaak is het “moetivatie”

4 Perfectionisme en faalangst - 24 november 2023
Hoe kan perfectionisme en faalangst ontstaan en wat kan jij doen als docent zodat je leerling beter in z'n vel komt te zitten tijdens de muziekles.

5 Executieve functies - 26 januari 2024
Een verzameling vaardigheden die je inzet als 'dirigent' van je leven. Dit webinar bevat onmisbare kennis om een (hoogbegaafd) kind te ondersteunen bij zijn muzikale ontwikkeling.

6 Flow en meer... - 1 maart 2024
Elke kunstenaar kent het gevoel om in 'Flow' te zijn. Voor hoogbegaafden is het van groot belang om zo af en toe meegezogen te worden in een flow-ervaring. Een talent in actie! De les vliegt voorbij!

Simpel: je krijgt een enorme glimlach kado!

JA, IK SCHRIJF ME IN!

WdW-ExecutieveFunctiesNog één keer alles op een rijtje

Wat: cursus van 6 webinars ‘Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!’
Wanneer: start 6 oktober en kijk de introductie van 22 september van tevoren terug

  1. Introductie MuziekPlus - 22 september 2023 - terug te kijken tot 6 oktober
  2. Leren leren... - 6 oktober 2023
  3. De gemotiveerde leerling! - 3 november 2023
  4. Perfectionisme en faalangst - 24 november 2023
  5. Executieve functies - 26 januari 2024
  6. Flow en meer... - 1 maart 2024

Tijd: 11:00 – 12:30 uur
Kun je er niet live bij zijn? Je krijgt de opname toegestuurd!
De investering bedraagt: 399,- incl BTW (in plaats van € 499,- voor de hele cursus van 6 webinars)

 

Voel jij dat je hier bij moet zijn?

JA, IK SCHRIJF ME IN!

 

IMG_1729   Muziek is GOUD waard voor hoogbegaafden IMG_1739 
Wij zijn Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres. We zijn beide musicus, muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In deze hoedanigheden ervoeren we regelmatig stevige uitdagingen om onze leerlingen én onze eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel konden zitten. Daarom volgden we een opleiding over hoogbegaafdheid. Dat maakte een wereld van verschil.

Al onze kennis en ervaring laten onze eigen leerlingen en kinderen nu dagelijks groeien en bloeien. Dat gunnen we elke muziekleerling. Daarom startten we in 2021 Wijsjedeweg om via webinars onze expertise te delen met onze collega-muziekdocenten en andere belangstellenden.
Muziek is GOUD waard!

 

Veelgestelde vragen

Ik weet niet zeker of ik hoogbegaafde leerlingen in mijn lespraktijk heb. Is deze cursus dan wel interessant voor mij?

Ik kan er niet (altijd) live bij zijn. Kan ik later terugkijken?

Ik heb een paar specifieke vragen over mijn leerling(en). Kan ik die stellen tijdens de webinars?

Hoe gaat de betaling in zijn werk? En kan ik gespreid betalen?

Kan ik de cursus nog annuleren wanneer ik me heb ingeschreven?

  

Weet je welkom!

YES, IK BEN ERBIJ!

 

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard